بوی بد دهان و درمان آن با ترکیب گیاهی بصورت تضمینی

سایت دکتر همتی

بوی بد دهان و درمان آن با ترکیب گیاهی بصورت تضمینی

بوی بد دهان و درمان آن با ترکیب گیاهی بصورت تضمینی در صورتی که مشکل مربوط به دستگاه گوارش یا التهاب و عفونت لثه باشد:

بَدبویی دَهان یا هالیتوز به وجود بوی بد در هنگام تنفس یا حرف زدن با بازدم گفته می‌شود. گاهی بوی بد دهان می‌تواند نشانه بیماری و ناخوشی باشد. بوی بد دهان می‌تواند در فرد مبتلا ایجاد اضطراب کند و همچنین ممکن است با افسردگی و اختلال وسواس فکری-عملی همراه باشد.
در بیشتر موارد، بدبویی دهان از خود دهان ناشی می‌شود. شدت بدبویی در ساعات روز متفاوت است. خشکی دهان (در اثر استرس یا روزه‌داری)، خوردن بعضی مواد غذایی (مانند سیر، پیاز، گوشت، ماهی و پنیر) و مصرف دخانیات و الکل در افزایش و کاهش شدت بدبویی تأثیر دارند.

بدبویی دهان می‌تواند دائمی (مزمن) باشد، که ۲۵٪ از جمعیت انسانی با شدت‌هایی متفاوت با این مسئله روبرو است. در ژاپن یک چهارم افراد بالای ۳۰ سال از این موضوع رنج می‌برند و در کالیفرنیا این امر تبدیل به وسواس شده‌است.

گاه در برخی افراد در مورد بدبویی دهان، توهم بویایی پیش می‌آید. این توهم که معمولاً کوتاه‌مدت است به ندرت نشانه‌ای از صرع لوب گیجگاهی مغز است.

بوی دهان دلایل متفاوتی دارد و علاوه بر بیماری‌های لثه و دندان دیابت و نارسایی کلیه و عوامل دیگری باشد. گاهی بوی دهان به علت یک موضوع پیش پا افتاده مانند عدم رعایت بهداشت دهان پس از صرف غذاست.

استفاده از نخ دندان، مسواک و دهانشویه پس از غذا به برطرف کردن بو بسیار کمک می‌کند. باقی‌مانده غذا بین دندان‌ها باعث رشد باکتری می‌شود و باکتری‌ها عامل بوی دهان هستند.

علاوه بر غذا، ذرات توتون و تنباکو نیز باعث رشد باکتری و بوی دهان می‌شوند؛ بنابراین احتمال این معضل در افرادسیگاری به مراتب بیشتر است.

بزاق دهان کمک می‌کند که برخی از باکتری‌ها و ذرات غذا از لابلای دندان‌ها پاک شوند، ولی هنگام خواب، بزاق کمتری تولید می‌شود و دهان خشک است و همین موضوع باعث می‌شود که دهان هنگام برخاستن از خواب بدبو باشد.

در افراد مبتلا به دیابت حالتی به نام کتواسیدوز دیابتی وجود دارد که در آن بدن قادر به شکستن گلوکز و استفاده از آن به عنوان مهم‌ترین منبع انرژی نیست. در این حالت بدن شروع به شکستن چربی می‌کند و به دنبال آن در بدن یک ماده شیمیایی به نام کتون تولید می‌شود. سطح بالای این ماده بسیار سمی است و منجر به تولید نفس نامطبوع در بیماران دیابتی می‌شود.

نارسایی کبد یکی دیگر از دلایل بوی نامطبوع دهان است و گاهی این علامت در تشخیص زودهنگام بیماری‌های کبدی بسیار مؤثر است.
 نفس افراد مبتلا به نارسایی مزمن کلیه معمولاً بوی ماهی یا آمونیاک می‌دهد که دلیل آن نیز غلظت بالای اوره در بزاق است.
سینوزیت (التهاب سینوس‌های اطراف بینی)، ذات الریه، برونشیت، ترشحات پشت بینی و ریفلاکس معده نیز جزء مهم‌ترین دلایل بوی دهان هستند.

توتون، تنباکو، سیر، پیاز و برخی ازپنیرها باعث بدبویی دهان می‌شوند.

عفونت غدد بزاقی ناشی از میکروب‌های عفونت‌زا به‌ غیر از ویروس عامل اوریون. این بیماری در کودکان شایع‌تر است.

پس در کل علل بدبویی دهان ممکن است؛ پاتولوژیک، غیرپاتولوژیک یا روانی توهم بویایی باشد.

پاتولوژیک
 - با منشأ دهان و دندان
 - با منشأ بینی
 - با منشأ سینوس‌ها
 - با منشأ لوزه‌ها و حلق
 - با منشأ دستگاه گوارش
- با منشأ ریوی
 - با منشأ بیماری‌های سیستمیک

غیر پاتولوژیک
 - تغییرات بالینی
 - تنفس صبحگاهی
 - تنفس گرسنگی
 - تنفس قاعدگی
 - تنفس سیگاری
 - غذا- دارو

روانی توهم بویایی
- با منشأ خارجی
 - با منشأ داخلی
 - صرع لوب گیجگاهی

علایم شایع
درد و تورم غدد بزاقی پاروتید (بناگوشی) یا زیرزبانی درد و تورم غدد لنفاوی گردن (تحت فکی)، احساس طعم ناخوشایند در دهان به‌دلیل وجود عفونت غدد بزاقی تب

علل
- عفونت باکتریایی ناشی از استافیلوکوک یا گونه دیگری از - باکتری‌ها عوامل افزایش‌دهنده خطر
- سن بالای ۶۰ سال
- استعمال دخانیات
- بی آبی بدن
- بهداشت دهانی نامناسب
- تغذیه نامطلوب، به‌خصوص کمبود ویتامین‌ها
- بیماری مزمن یا اخیر که باعث کاهش مقاومت بدن شده باشد، به‌خصوص عفونت‌های دهان
- مصرف داروهایی که باعث خشکی دهان می‌گردند.
- سنگ مجاری غدد بزاقی

بیشترین علت بوی بد دهان عامل‌های موضعی است باید گفت که بوی بد دهان نشان دهندهٔ یک بیماری در دهان است که باید به موقع شناسایی و درمان شود طبق مطالعات انجام شده ترکیب گوگرددار متیل مرکاپتان، سولفید هیدروژن و دی متیل سولفید سه عامل اصلی بوی بد دهان شناخته شده‌اند. بیماری‌های سینوس نظیر سینوزیت مزمن و فیستول سینوس دهانی و بیماری‌های بینی ازجمله رینیت آتروفیک سل و سیفیلیس و رینیت چرکی همراه با ترشح و بیماریهای حلق، بیماریهای دستگاه تنفس تحتانی، اختلالات گوارشی و سوء هضم، زخم‌های معده، سرطان مری و معده، یبوست و عفونت‌های روده‌ای نیز باعث بوی بد دهان می‌شود.

راه‌های درمان این بیماری:
- شناخت به موقع بیمارهایی که موجب ایجاد بوی بد در دهان می‌شود و در مان آن
-  نظافت دهان
- استفادهٔ درست از مسواک: استفاده از مسواک باید به گونه‌ای باشد که تمامی جرم‌های موجود در دهان را از بین ببرد.
- تمیز کردن زبان با مسواک
- استفاده از خلال دندان
- غرغره کردن نمک در آب
- عادات غذایی