درمان آنزیم‌های کبد و بیلی‌روبین با ترکیب گیاهی

سایت دکتر همتی

درمان آنزیم‌های کبد و بیلی‌روبین با ترکیب گیاهی

🌹🌹درمان کبد چرب، بیلی‌روبین و آنزیم‌های کبد با ترکیب گیاهی🌹🌹


کبد و اهمیت آن:

کَبِد (انسان) بزرگترین غده بدن است که در فعالیت‌های سوخت‌وساز بدن مانند گوارش نقش دارد.

تمام خون دستگاه گوارش توسط سیاهرگی به نام ورید بابی جمع‌آوری شده و وارد کبد می‌شود و تمام مواد جذب شده از لوله گوارشی از کبد عبور می‌کنند. دیگر کارهای کبد به دام انداختن سموم و تصفیهٔ آنها با تبدیل کردن به مواد بی‌ضرر است. همچنین، این کبد است که متابولیسم داروها را در بدن بر عهده دارد. شرکت در خون‌سازی (در دورهٔ پیش از تولد) و مقاومت در برابر عفونت‌ها، فراهم ساختن سریع انرژی در هنگام ضرورت، ذخیره آهن و ... از دیگر فعالیت‌های کبد است.

سلول‌های کبدی پروتئین‌های مختلفی را به‌طور دائمی می‌سازند از جمله آلبومین، پروترومبین، فیبرینوژن، لیپو پروتئین‌ها و هپارین.

سلول‌های کبدی مواد مختلفی از جمله تری گلیسریدها، گلیکوژن و ویتامین‌ها را ذخیره می‌کنند.

کبد به عنوان یک سیستم بافری مهم برای گلوکز خون عمل می‌کند به این معنی که هنگامی که گلوکز خون بعد از صرف یک وعده غذا تا غلظت زیادی بالا می‌رود میزان ترشح انسولین نیز افزایش می‌یابد و در حدود دو سوم گلوکز جذب شده از روده بلافاصله به گلیکوژن تبدیل شده و در کبد ذخیره می‌شود. در طی ساعات بعد که غلظت گلوکز خون و نیز انسولین کاهش می‌یابد، کبد گلیکوژن را تجزیه و به گلوکز تبدیل می‌کند. این تنظیم در بیماران با اختلالات کبدی تقریباً غیرممکن است.

 

کالبدشناسی کبد

کبد عضو قهوه‌ای مایل به قرمز با چهار لب نابرابر از نظر شکل و اندازه می‌باشد. وزن طبیعی کبد انسان ۱٫۶۶–۱٫۴۴ کیلوگرم بوده و اندامی صاف، صورتی-قهوه‌ای و مثلثی شکل می‌باشد. کبد بزرگترین اندام داخلی (پوست بزرگترین اندام کلی است) و بزرگترین غده در بدن انسان است. محل این اندام در یک چهارم بالایی حفره شکمی بوده، و درست زیر دیافراگم قرار دارد. کبد در سمت راست معده بوده و روی کیسه صفرا قرار دارد. دو رگ خونی به آن متصل شده است، یکی از آن‌ها شریان کبدی و دیگری سیاهرگ باب نام دارد. شریان کبدی خون آئورتی را حمل می‌کند، در حالی که سیاهرگ باب خون شامل مواد مغذی هضم شده از گوارش و همچنین طحال و لوزالمعده را حمل می‌کند. این رگ‌های خونی به مویرگ‌ها تقسیم شده و خون را به لب ها هدایت می‌کنند. هر لب از میلیون‌ها یاخته کبدی تشکیل شده که اساس یاخته‌های متابولیکی هستند. لب واحدهای عملکردی کبد هستند.

 

انواع سلول های کبد

دو نوع عمده از سلول‌های عمومی در لبهای کبد وجود دارد؛ سلول‌های نرماکنه و سفتاکنه، ۸۰٪ حجم کبد را سلول‌های نرماکنه تشکیل داده و هپاتوسیت نامیده می‌شوند. سلول‌های سفتاکنه ۴۰٪ از تعداد کل سلول‌های کبد را تشکیل می‌دهند اما تنها ۶٫۵٪ حجم کبد را شامل می‌شوند. سلول‌های آندوتلیال سینوسی کبدی، سلول‌های کوپفر و سلول‌های ستاره‌ای کبدی تعدادی از سلول‌های سفتاکنه سینوس کبد هستند.

 

جریان خون کبد

کبد دارای دو جریان خون از سیاهرگ باب و شریان کبدی می‌باشد. حدود ۷۵٪ از جریان خون کبد، توسط سیاهرگ باب از خون وریدی طحال، دستگاه گوارش و اندام‌های مرتبط با آن تأمین می‌شود. شریان کبدی باقی‌مانده جریان خون کبد را تأمین می‌کند. اکسیژن از هر دو منبع تأمین می‌شود؛ تقریباً نصف اکسیژن کبد توسط سیاهرگ باب و نصف آن توسط شریان کبدی تهیه می‌شود.

خون در سینوس‌های کبدی جریان یافته و داخل ورید مرکزی هر لب تخلیه می‌شود. وریدهای مرکزی با ورید کبدی که کبد را ترک می‌کند یکی می‌شوند.

 

درخت صفراوی

اصطلاح درخت صفراوی از شاخه‌های بلند مجاری صفراوی گرفته شده‌است. صفرای تولید شده در کبد در کانال‌های صفراوی که با مجاری صفراوی ادغام شده، جمع می‌شوند. درون کبد، این مجاری را مجاری صفراوی داخل کبدی می نامند (درون کبد) و هنگامی که خارج می‌شوند آن‌ها راخارج کبدی (بیرون از کبد) می‌نامند. مجاری داخل کبدی در نهایت به مجاری کبدی چپ و راست تخلیه می‌شوند و با ادغام خود مجرای مشترک کبدی را می‌سازند. مجرای سیستیک کیسه صفرا با مجرای مشترک کبدی متصل شده و مجرای مشترک صفرا را تشکیل می‌دهند.

صفرا توسط مجرای مشترک صفرا، مستقیماً وارد دوازدهه می‌شود، یا توسط مجرای سیستیک موقتاً در کیسه صفرا ذخیره می‌شود. مجرای مشترک صفرا و مجرای پانکراس با یکدیگر در آمپول واتر وارد بخش دوم دوازدهه می‌شوند.

عملکردهای مختلفی از کبد توسط سلول‌های کبدی یا هپاتوسیت‌ها انجام می‌شود. در حال حاضر، هیچ اندام مصنوعی یا دستگاهی که توانایی تقلید تمام عملکردهای کبد را داشته باشد (کار کبد را انجام دهد)، وجود ندارد. در درمان تجربی نارسایی کبد بعضی از عملکردها را می‌توان با دیالیز کبد مشابه‌سازی کرد. تصور می‌شود که کبد مسئول ۵۰۰ عملکرد جداگانه در ترکیب با دیگر سیستم‌ها و اندام‌ها می‌باشد.

 

ارتباط کبد با داروهای شیمیایی

ظرفیت اکسیداتیو کبد با افزایش سن کاهش می‌یابد بنابراین هر دارویی که به اکسیداسیون نیاز داشته باشد (مثلاً بنزودیازپین) احتمال زیاد دارد که به سطوح سمیت برسد. هرچند، داروهایی با نیمه‌عمر کوتاه، از جمله لورازپام و زازپام در بیشتر مواردی که بنزودیازپین در طب سالمندان مورد نیاز است، ترجیح داده می‌شوند.

 

بازسازی و پیوند کبد

کبد تنها اندام داخلی بدن انسان است که توانایی باززایی طبیعی بافت‌های از دست رفته را دارد به طوری که کمتر از ۲۵٪ کبد می‌تواند به تمام کبد احیا شود. باززایی در کبد  بسیار سریع است. کبد طی یک تا دو هفته بعد از، از دست دادن بیش از ۵۰٪ حجم خود به اندازه طبیعی خود باز خواهد گشت، که این عمل، دلیل عمده بازگشت هپاتوسیت‌ها به چرخه یاخته‌ای است.

سه پیوند اولیه کبد انسان توسط توماس استارزل در سال ۱۹۶۳ در ایالات متحده انجام شد. اولین پیوند کبد را در بریتانیای کبیر در سال ۱۹۶۸، روی کالن در کمبریج انگلستان انجام داد.

از نظر پزشکی نوین، پیوند کبد تنها گزینه برای افرادی است که مبتلا به نارسایی غیرقابل بازگشت کبدی هستند. بیشتر پیوندهای انجام شده برای بیماری‌های مزمن باعث سیروز می‌شوند، از جمله هپاتیت سی مزمن، الکلیسم، هپاتیت‌های خودایمن و بسیاری دیگر از بیماری‌ها.

 

تأمین خون جنین

در جنین در حال رشد، منبع اصلی خون کبد از ورید نافی است که مواد مغذی را برای جنین در حال رشد تأمین می‌کند. ورید نافی از ناف وارد شکم می‌شود و در طول لبه آزاد لیگامان فلسی فرم کبد به سطح تحتانی کبد به طرف بالا عبور می‌کند، به شاخه چپی ورید باب متصل می‌شود. مجراهای وریدی، خون را از ورید باب چپی به ورید کبدی چپی و سپس به بزرگ‌سیاهرگ زیرین حمل می‌کنند و اجازه می‌دهند خون جنینی در کبد دور بزند.

در جنین، کبد در طول بارداری نرمال توسعه می‌یابد و تصفیه نرمال کبد جنین انجام نمی‌شود. کبد اجازه ندارد فرایندهای گوارشی را انجام دهد زیرا جنین وعده‌های غذایی را به‌طور مستقیم مصرف نمی‌کند، اما مواد مغذی را توسط جفت از مادر دریافت می‌کند. کبد جنین برخی از سلول‌های بنیادی خون را آزاد می‌کند که به تیموس جنین مهاجرت می‌کنند، بنابراین ابتدا لنفوسیت‌ها، که لنفوسیت تی نامیده می‌شوند از سلول‌های بنیادی کبد جنین ساخته می‌شوند. هنگامی که جنین متولد می‌شود، تشکیل سلول‌های بنیادی خون در جنین به مغز قرمز استخوان منتقل می‌شوند.

بعد از تولد، ورید نافی و مجراهای وریدی طی دو تا پنج روز کاملاً محو می‌شوند.

 

بیماری­های کبد:

به هرگونه اختلال در عملکرد کبد، بیماری کبد گفته می‌شود. کبد مسئول اَعمال حیاتی در بدن است. بیماری و اختلال در عملکرد کبد آسیب چشمگیری به بدن وارد می‌کند.

بیماری های کبد تعریفی کلی از تمام مشکلات بالقوه‌ای هستند که موجب ناتوانی کبد از انجام درست وظایفش می‌شود. معمولا بیماری باید بیش از ۷۵٪ یا سه‌چهارم بافت کبد را تحت‌ تأثیر قرار دهد تا وظایف کبد به‌درستی انجام نشوند.

یکی از وظایف کبد تولید صفرا است. صفرا مایعی است که محتوی آب، مواد شیمیایی، اسیدهای صفراوی و سایر مواد بوده و از کلسترولِ ذخیره‌شده در کبد ساخته می‌شود. صفرا در کیسه‌ی صفرا ذخیره شده و با ورود غذا به دوازدهه (نخستین و کوتاه‌ترین بخش از روده‌ی باریک)، به آنجا ترشح می‌شود تا به هضم غذا کمک کند.

کبد تنها اندام بدن است که می‌تواند به‌راحتی سلول‌های آسیب دیده‌اش را جایگزین کند. اما اگر تعداد سلول‌های آسیب‌دیده‌ی کبد از حدی فراتر برود، کبد نمی‌تواند آنها را جایگزین کنید و درنتیجه قادر نخواهد بود وظایفش را به‌خوبی انجام دهد. می‌توان کبد را به کارخانه‌ای در بدن تشبیه کرد که وظایف زیر را برعهده دارد:

- تولید صفرای موردنیاز برای هضم غذاها و به‌خصوص چربی‌ها

- ذخیره‌ی گلوکز یا قند اضافی به‌شکل گلیکوژن و سپس تبدیل دوباره‌ی گلیکوژن به گلوکز در زمانی که بدن به انرژی نیاز دارد

- تولید فاکتورهای انعقادی خون

- اسیدهای آمینه واحدهای سازنده‌ی پروتئین‌ها هستند. تولید اسیدهای آمینه‌ای که در مبارزه با عفونت‌ها نقش دارند، از وظایف کبد است.

- پردازش و ذخیره‌ی آهن که برای ساخت گلبول‌های قرمز ضروری است.

- تولید کلسترول و سایر مواد شیمیایی مورد نیاز برای حمل چربی‌ها.

- تبدیل ضایعات ناشی از سوخت‌وساز بدن به اوره و دفع آنها از بدن از طریق ادرار.

- سوخت‌وساز داروها و تبدیل آنها به‌ شکل فعالی که در بدن مورد نیاز است.

«سیروز» تعریفی برای آسیب و ضایعه‌ی دائمی کبد است. در سیروز سلول‌های طبیعی کبد دچار آسیب می‌شود و قادر نیستند وظایف‌شان را به‌خوبی انجام دهند.

نارسایی حاد کبد می‌تواند برگشت‌پذیر یا برگشت‌ناپذیر باشد. به این معنا که در برخی مواقع با درمان علت نارسایی، کبد می‌تواند دوباره وظایف خود را به‌طور طبیعی انجام دهد.

 

۱- سوء‌مصرف الکل

الکل برای سلول‌های کبد سمی است و می‌تواند باعث التهاب کبد و هپاتیت الکلی شود. در اثر مصرف شدید الکل چربی در سلول‌های کبد تجمع می‌یابد و مانع از انجام وظایف‌ کبد می‌شود.

مصرف الکل نه‌تنها سبب آسب به کبد می‌شود، بلکه با درمان هپاتیت سی نیز تداخل دارد.

مصرف الکل تولید چربی را در کبد افزایش داده و این موضوع به آسیب کبدی و سیروز منجر می‌شود. باید توجه کرد که مصرف الکل منجر به تداخل در نوسازی کبد می‌شود. حال هرچه مقدار بیشتری الکل مصرف شود، خطر آسیب کبدی هم بیشتر خواهد بود.

نوع الکل مصرفی ارتباطی به ایجاد ضایعه ندارد، همه مشروبات الکلی مضر هستند و در صورت ادامه مصرف الکل امکان تجویز دارو جهت کنترل هپاتیت سی وجود ندارد، بنابراین همه نوع مشروب الکلی و مصرف آن به هر مقدار برای کبد مضر است.

 اثرات الکل و هاتیت سی بر کبد با یکدیگر خطر آسیب کبد را دوچندان می‌کنند، در بیماران مبتلا به هپاتیت مزمن سی که الکل می‌نوشند، خطر بروز سیروز (تنبلی کبد) و سرطان کبد بیشتر و زودتر است،  همچنین خطر مصرف الکل در زنان شدیدتر است.

  مصرف الکل به هر مقدار می‌تواند برای کبد مضر باشد. باید دقت کرد که مصرف الکل خطر مسمومیت با استامینوفن را هم افزایش می‌دهد.

 

۲- سیروز

سیروز از مراحل پیشرفته‌ی بیماری های کبد است. التهاب و آسیب به بافت کبد، باعث ناتوانی کبد در انجام وظایفش می‌شود. کبد تنها زمانی از کار می‌افتد که میزان چشمگیری از سلول‌های آن آسیب ببینند.

سیروز یا liver ciirhosis یا التهاب شدید کبد از نظر آسیب‌شناسی (پاتولوژی) خصوصیات معینی دارد که با طیفی از نمودهای بالینی مشخص همراه است. پارانشیم کبد یک ضایعه مزمن غیرقابل برگشت را نشان می‌دهد. این ضایعات ناشی از بافت‌ مردگی (نکروز) سلول‌های کبدی، کلاپس شبکه حمایتی رتیکولی و بنابراین رسوب بافت همبند، تغییر شکل بستر رگ‌ها و بازسازی ندولی پارانشیم باقی‌مانده کبد هستند.

 

سیروز کبدی انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

۱- صفراوی

۲- قلبی

۳- سوخت‌وسازی (ارثی و دارویی)

۴- کریپتوژنیک و متعاقب ویروسی یا پس از نکروز

۵- الکلی

۶- متفرقه

 

کبد در مرحله اولیه سیروز با وجود آسیب دیدن، همچنان عملکرد مناسب خودش را دارد اما هر چه بیماری پیشرفت کند، علائم آن نیز در نتیجه اختلال عملکرد این عضو نمودار می شود.

 

علائم سیروز کبدی عبارتند از:

- خستگی و ضعف

- کاهش وزن و تحلیل رفتن عضلات

- کاهش اشتها

- خط های قرمز کوچک (مویرگ های خونی) روی پوست در ناحیه بالای کمر

- حالت تهوع و استفراغ

- زرد شدن پوست و سفیدی چشم (زردی)

 

۳- بیماری های کبد ناشی از مصرف داروها

ممکن است سلول‌های کبد در اثر مصرف برخی داروها به‌طور موقت یا دائم دچار التهاب و آسیب‌دیدگی شوند. مصرف بیش‌ازحد (اوردوز) برخی داروها به کبد آسیب می‌زند. البته مصرف برخی داروها حتی بر اساس مقادیر تجویز شده نیز می‌تواند به کبد آسیب بزند.

مصرف زیاد استامینوفن می‌تواند موجب نارسایی کبد شود. مبتلایان به بیماری‌های کبد یا سوء‌ مصرف الکل باید مقدار کمتری از این داروها در روز مصرف کنند. حتی شاید مصرف هرگونه داروی استامینوفن برای این افراد ممنوع باشد.

استاتین‌ها به‌طور گسترده‌ای برای کاهش کلسترول خون تجویز می‌شوند. مصرف این داروها حتی براساس مقادیر تجویز شده نیز می‌تواند موجب التهاب کبد شود. این التهاب با آزمایش خون و اندازه‌گیری آنزیم‌های کبدی قابل‌تشخیص است. معمولا توقف مصرف این داروها، موجب بهبود کبد و عملکرد طبیعی آن می‌شود.

نیاسین داروی دیگری است که برای کاهش کلسترول خون مصرف می‌شود. التهاب کبد ناشی از نیاسین به مقدار مصرف بستگی دارد. مصرف داروهایی مانند نیاسین می‌تواند موجب پیشرفت بیماری های کبد شود. مطالعات جدید نشان می‌دهند تأثیر نیاسین در کاهش کلسترول خون کمتری از چیزی است که در گذشته تصور می‌شد.

داروهای متعدد دیگری وجود دارند که می‌توانند باعث التهاب کبد شوند. نیتروفورانتوئین، آموکسی‌سیلین، کلاوولانیک اسید، تتراسایکلین و ایزوسیانید از آنتی بیوتیک هایی هستند که ممکن است باعث التهاب کبد شوند.

متوتروکسات دارویی است که برای درمان اختلالات خودایمنی و سرطان ها به‌کار می‌رود. این دارو عوارض جانبی گسترده‌ای دارد که التهاب کبد و سیروز از آن دسته‌اند.

دی سولیفرام دارویی است که برای درمان وابستگی به الکل استفاده می‌شود. این دارو نیز می‌تواند موجب التهاب کبد شود.

 

۴- هپاتیت

هپاتیت به‌معنای التهاب بافت کبد است و در طی آن سلول‌های کبد در اثر عفونت، دچار التهاب می‌شوند.


- هپاتیت A یک عفونت ویروسی است که عمدتا از طریق خوردن یا نوشیدن غذا و آبی که با مدفوع فرد آلوده در تماس بوده، انتقال می‌یابد. هپاتیت A موجب التهاب حاد کبد شده، ولی معمولا خودبه‌خود برطرف می‌شود. واکسن هپاتیت A می‌تواند از عفونت‌های ناشی از آن جلوگیری کند. شستن دست‌ها مخصوصا قبل از آماده‌سازی غذا بهترین روش برای جلوگیری از انتقال هپاتیت A است.


- هپاتیت B از طریق تماس با مایعات آلوده‌ی بدن افراد (استعمال درون وریدی مواد مخدر، تزریق خون آلوده و رابطه‌ی جنسی بدون محافظت) منتقل شده و موجب عفونت حاد می‌شود. هپاتیت B می‌تواند پیشرفت کند و باعث التهاب مزمن (هپاتیت مزمن) و در نتیجه موجب بروز سیروز و سرطان کبد شود. واکسن هپاتیت B می‌تواند از عفونت‌های ناشی از آن جلوگیری کند.


- هپاتیت C موجب بروز هپاتیت مزمن می‌شود. ممکن است این ویروس هیچ علائمی در فرد ایجاد نکند. هپاتیت C از طریق تماس با مایعات آلوده‌ی بدن افراد (استعمال درون وریدی مواد مخدر، تزریق خون آلوده و رابطه‌ی جنسی بدون محافظت) منتقل می‌شود. هپاتیت C مزمن می‌تواند موجب بروز سیروز و سرطان کبد شود. در حال حاضر هیچ واکسنی برای این بیماری ساخته نشده است. توصیه می‌شود همه‌ی افراد متولد سال‌های ۱۳۲۵ تا ۱۳۴۵ برای بررسی ابتلا به هپاتیت C آزمایش بدهند. هپاتیت C به‌کمک داروهای جدید درمان می‌شود.


- هپاتیت D ناشی از ویروسی است که برای زنده ‌ماندن به عفونت هم‌زمانِ هپاتیت B نیاز دارد. هپاتیت D از طریق تماس با مایعات آلوده‌ی بدن افراد (استعمال درون وریدی مواد مخدر، تزریق خون آلوده و رابطه‌ی جنسی بدون محافظت) منتقل می‌شود.


- هپاتیت E یک عفونت ویروسی است که عمدتا از طریق خوردن یا نوشیدن غذا و آبی که با مدفوع فرد آلوده درتماس بوده، منتقل می‌شود.

 

۵- سایر ویروس‌ها

علاوه بر ویروس‌های بالا، برخی ویروس‌های دیگر نیز می‌توانند باعث عفونت و التهاب کبد شوند. ویروس اپشتین بار (عامل بیماری مونونوکلئوز عفونی)، آدنوویروس‌ها و سیتومگالوویروس‌ها می‌توانند باعث عفونت و التهاب کبد شوند.

 

۶. بیماری کبد چرب غیرالکلی

بیماری کبد چرب غیرالکلی وضعیتی است که در آن تجمع چربی باعث التهاب کبد و کاهش تدریجی عملکرد آن می‌شود.

 

۷- هموکروماتوز

هموکروماتوز (زیادی آهن) یک اختلال سوخت‌وسازی است که باعث ذخیره‌ی بیش‌ازحد آهن در بدن می‌شود. مقدار اضافی آهن ممکن است در بافت کبد، پانکراس و قلب تجمع کند و باعث التهاب، سیروز، سرطان و نارسایی کبد شود. هماکروماتوز یک اختلال ارثی است.

 

۸- بیماری ویلسون

بیماری ویلسون یک اختلال ارثی دیگر است که بر توانایی بدن بر سوخت‌وساز مناسب تأثیر می‌گذارد. بیماری ویلسون می‌تواند موجب سیروز و نارسایی کبد شود.

 

۹- سندروم ژیلبرت

سندرم ژیلبرت یک بیماری کبدی ژنتیکی خوش‌خیم مزمن است که از علائم اصلی آن زردی پوست و چشم به سبب افزایش غلظت بیلی روبین غیرکونژوگه در خون است. علت افزایش بیلی روبین غیرکونژوگه در خون، کاهش فعالیت آنزیم گلوکورونیل ترانسفراز است که کار این آنزیم کونژوگه کردن بیلی روبین و برخی مولکول‌های چربی‌دوست دیگر است.

این بیماری در ۳ تا ۱۲ درصد جمعیت دیده می‌شود و در هر دو جنس و در تمام سنین دیده می‌شود، اما تمایل چشمگیری به جنس مذکر دارد. این نشانگان از تولد با فرد همراه است اما علایم آن ممکن است تا ۲۰ الی ۴۰ سالگی آشکار نشوند.

 

علائم

زردی

زردی در پوست و صلبیه چشم که به سبب بالا رفتن میزان بیلی روبین غیر کنژوگه در خون پدید می‌آید، خطری جدی ندارد. این زردی به‌ویژه در صورت فعالیت شدید، استرس، روزه‌داری (به سبب کم‌آبی بدن و کاهش کالری دریافتی) و ابتلا به بیماری‌ها دیده می‌شود.

سندرم ژیلبرت ممکن است سبب تسریع روند زردی نوزادان شود، این شرایط اگر به‌سرعت درمان نشود برای نوزاد بسیار خطرناک خواهد بود، چون بالا بودن بیلی روبین در این شرایط سبب ناتوانی عصبی می‌شود.

آنزیم‌هایی که مبتلایان به سندرم ژیلبرت به کمبود آن دچار هستند (ازجمله UGT1A1) مسئول سم‌زدایی برخی داروها نیز هستند. برای مثال، سندرم ژیلبرت سبب اسهال شدید و نوتروپنی در افرادی که داروی ایرینوتکان مصرف می‌کنند می‌شود. همچنین خطر مسمومیت استامینوفن در مبتلایان به سندرم ژیلبرت زیاد است، چون آنزیمی که استامینوفن را متابولیزه می‌کند در مبتلایان به سندرم ژیلبرت کم است.

برخی بررسی‌ها حاکی از کاهش قابل توجه خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر (CAD) در مبتلایان به سندرم ژیلبرت است. در واقع بالا بودن اندک بیلی روبین در خون (1.1 mg/dl تا 2.7 mg/dl) خطر ابتلا به CAD و بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

 بالا رفتن اندک بیلی روبین خون در سندرم ژیلبرت خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر و بیماری قلبی عروقی را به یک سوم کاهش می‌دهد.

تعداد پلاکت‌ها و حجم متوسط پلاکت (MPV) در مبتلایان به سندرم ژیلبرت کمتر است. افزایش بیلی روبین و کاهش MPV و CRP ممکن است روند تصلب شرایین را کندتر کند.

علائم مختلف دیگری نیز توسط مبتلایان گزارش شده‌است: خستگی مزمن، کاهش تمرکز، اضطراب غیرمعمول، بی‌اشتهایی، تهوع، دل‌درد، خارش و غیره.

 سندرم ژیلبرت خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را افزایش می‌دهد.

 

ژنتیک

نشانگان ژیلبرت ژنتیکی است و به صورت اتوزوم غالب منتقل می‌شود. یعنی اگر یکی از والدین دارای این بیماری باشد احتمال انتقال ژن منفرد آن به هر کدام از فرزندان و بروز اثرات آن ۵۰٪ است.

سندرم ژیلبرت با کاهش ۷۰ تا ۸۰ درصدی فعالیت گلوکورونیداسیونی آنزیم UGT1A1 نمود پیدا می‌کند.

در ۹۴ درصد مبتلایان به سندرم ژیلبرت، دو آنزیم گلوکورونوسیل ترانسفراز دیگر یعنی UGT1A6 (با کاهش ۵۰ درصدی در فعالیت) و UGT1A7 (با کاهش ۸۳ درصدی در اثرگذاری) نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

 

تشخیص

در مبتلایان به سندرم ژیلبرت بیلی روبین غیر کونژوگه در خون بالاتر است، اما بیلی روبین کونژوگه در محدوده نرمال است و ۲۰ درصد کل را تشکیل می‌دهد. مقدار بیلی روبین مبتلایان ۲۰ μM تا ۹۰ μM (معادل ۱٫۲ تا 5.3 mg/dl) گزارش شده‌است. مقدار نرمال کمتر از ۲۰ μM است. مقدار بیلی روبین کل در نمونه خون پس از دو روز، روزه گرفتن بالاتر هم می‌رود، لذا روزه می‌تواند برای تشخیص سندرم ژیلبرت به کار رود.

 

۱۰- سرطان‌ها

سرطان‌های کبد به دو دسته‌ی سرطان اولیه‌ی کبد و سرطان ثانویه‌ی کبد تقسیم می‌شوند. سرطان اولیه‌ی کبد سرطانی است که منشأ و شروع آن از ساختمان و سلول‌های کبد است. کارسینوم هپاتوسلولار و کُلانژیوکارسینوما دو نمونه از سرطان‌های اولیه‌ی کبد هستند.

سرطان‌ ثانویه‌ی کبد آن دسته از سرطان‌هایی هستند که از اندام دیگری آغاز شده و سپس معمولا از طریق گردش خون به کبد گسترش می‌یابند. سرطان‌هایی که گسترش آنها به کبد رایج‌تر است، عبارت‌اند از: سرطان ریه، سرطان پستان، سرطان روده بزرگ، سرطان معده و پانکراس. سرطان خون و نیز سرطان لنفوم هاجکین نیز از سرطان‌هایی هستند که می‌توانند کبد را تحت‌تأثیر قرار دهند.

 

۱۱- اختلالات گردش خون

نشانگان باد-کیاری یک بیماری است که باعث تشکیل لخته‌های خون در سیاهرگ دروازه‌ایِ کبد می‌شود و نمی‌گذارد خون کبد را ترک کند. این امر موجب افزایش فشار خون در عروق خونیِ کبد به‌خصوص سیاهرگ دروازه‌ای می‌شود. نتیجه‌ی این امر مرگ سلول‌های کبدی و سیروز و نارسایی کبد است. پلی‌سیتمی (افزایش غیرطبیعی شمار گلبول‌های قرمز)، بیماری التهابی روده، کم خونی داسی‌شکل و بارداری از علل بروز نشانگان باد-کیاری هستند.

نارسایی قلب وضعیتی است که در آن قلب قادر به پمپاژ مناسب خون نیست و جریان خون کافی به اعضای بدن نمی‌رسد. این امر نیز می‌تواند باعث ورم و التهاب کبد شود.

در حالت عادی صفرای تولیدشده در کبد به کیسه‌ی صفرا منتقل شده و در نهایت برای هضم غذا به روده می‌رود. انسداد جریان صفرا در کبد می‌تواند باعث التهاب کبد شود. شایع‌ترین علت بروز این پدیده سنگ های کیسه صفرا هستند که مجرای تخلیه‌ی صفرا از کبد را مسدود می‌کنند.

اختلال در بازشدن دریچه‌ی ورود صفرا به روده‌ی باریک (اسفنکتر اودی) نیز می‌تواند باعث اختلال در جریان صفرا شود. اسفنکتر اودی مانند یک دریچه عمل می‌کند و اجازه می‌دهد صفرا از مجرای صفراوی وارد روده‌ی باریک شود.

سیروز صفراوی اولیه و کُلانژیت اسکلروزیس اولیه می‌توانند باعث زخم‌های پیش رونده‌ای در مجرای صفرا شده و آنها را تنگ‌تر کنند. نتیجه‌ی این امر کاهش جریان صفرا از کبد است. این امر با آسیب به ساختمان کبد، می‌تواند باعث نارسایی کبد شود.

 

سایر بیماری‌ها:

از جایی که عملکرد کبد بر بسیاری از اندام‌های بدن تأثیر می‌گذارد، بیماری‌ها و نارسایی‌های کبد می‌تواند موجب بروز عوارض زیر شود:


- انسفالوپاتی کبدی: در انسفالوپاتی کبدی، ناتوانی کبد در سوخت‌وساز پروتئین‌های مصرفی باعث افزایش سطح آمونیاک در بدن می‌شود. انسفالوپاتی کبدی باعث گیجی، بی حالی و حتی کُما می‌شود.

خون‌ریزی غیرطبیعی: کبد مسئول ساخت فاکتورهای انعقادی خون است. اختلال در عملکرد کبد می‌تواند خطر خون‌ریزی را در بدن افزایش دهد.


- سنتز یا ساخت پروتئین: پروتئین‌هایی که در کبد ساخته می‌شوند، در بدن نقش مهمی دارند. کاهش ساخت پروتئین در کبد می‌تواند بر بسیاری از واکنش‌های بدن تأثیر منفی بگذارد.

پُرفشاری سیاهرگ دروازه‌ای: آسیب به بافت کبد می‌تواند باعث افزایش فشار خون در عروق خونی کبد و اختلال در خون‌رسانی به سایر اندام‌ها شود. این امر می‌تواند باعث ورم طحال، گشادشدن رگ‌های دستگاه گوارشی از مری گرفته تا معده و مقعد شود. البته این گشادشدن رگ‌ها با گشادشدن رگ‌های ناشی از بواسیر متفاوت است.

 

برخی از نشانه‌های بیماری‌های کبد:

معمولا بیماری‌های کبد به‌طور تدریجی پیشرفت می‌کند و علائم خاصی ندارند، اما در کل درصورت بروز خستگی، ضعف و کاهش وزن بی‌دلیل باید به کبد شک کرد.

در شرایط پیشرفت بیماری های کبد، علائم کلی بیماری عبارت‌اند از:

- حالت تهوع

- استفراغ

- درد در قسمت راست و فوقانی حفره‌ی شکمی

- یرقان یا زردی که در آن به‌علت افزایش بیلی‌روبین در خون، پوست به رنگ زرد درمی‌آید.

- خستگی، ضعف و کاهش وزن.


 علائم اختصاصی هر کدام از بیماری های کبد پس از رسیدن به مراحل پیشرفته و بروز نارسایی کبد: 


- سنگ صفرا: افرادی که سنگ کیسه‌ی صفرا دارند، پس از صرف یک غذای چرب در قسمت بالا و فوقانی شکم دچار درد و استفراغ می‌شوند. اگر کیسه‌ی صفرا عفونت کند، احتمال بروز تب هم وجود دارد.

- نشانگان ژیلبرت: هیچ نشانه‌ای ندارد و معمولا به‌طور تصادفی با آزمایش خون و بالابودن سطح بیلی‌روبین کشف می‌شود.

- سیروز کبد: سیروز کبدی در مراحل اولیه بدون علامت یا با علائم مختصری همراه است. بروز علائم در سیروز به دو دلیل نارسایی کارکرد کبد و افزایش فشار خون است.

 برخی نشانه‌ها مستقیما ناشی از ناتوانی کبد در تجزیه‌ی ضایعات است. برخی نشانه‌های دیگر ناشی از ناتوانی کبد در ساخت پروتئین‌هایی است که برای انجام اَعمال بدن، انعقاد خون، ویژگی‌های جنسی ثانویه و عملکرد مغز ضروری‌اند.

 

 در کل نشانه‌های سیروز کبدی عبارت‌اند از:

 - اسهال چرب.

- ورم پاها، چماقی شدن انگشتان، کوچک شدن کبد، بزرگی طحال.

- زردی که ابتدا در سفیدی چشم‌ها سپس در قسمت‌های دیگر بدن گسترش می‌یابد.

- اختلال در تمرکز و حواس.

- خونریزی از واریس مری.

- نازایی در خانم‌ها و استشمام بوی نامطبوع از بیمار.

- خون ریزی در پوست و بروز کبودی در اثر کاهش تولید فاکتورهای انعقادی، همچنین خونریزی از بینی و لثه ها.

- تجمع نمک‌های صفراوی در پوست و خارش پوست.

- بزرگ‌شدن پستان مردانه که در اثر عدم تعادل هورمونی مخصوصا هورمون استرادیول در مردان رخ می‌دهد.

- اختلال نعوظ، کاهش میل جنسی و کوچک‌شدن بیضه‌ها در آقایان که در اثر کاهش فعالیت هورمون‌های جنسی اتفاق می‌افتد.

- گیجی، خستگی و بی‌حالی که در اثر افزایش آمونیاک در گردش خون اتفاق می‌افتد (آمونیاک از ضایعات سوخت‌وساز پروتئین‌هاست که برای دفع آن به سلامت سلول‌های کبد نیاز است).

- تورم شکم و تجمع آب در آن که در اثر کاهش تولید پروتئین ( کاهش آلبومین خون ) اتفاق می‌افتد.

- ضعف و سُستی و نهایتا از بین‌ رفتن عضلات که در اثر کاهش تولید پروتئین بروز می‌کند.

- افزایش فشار خون ناشی از سیروز کبدی بر جریان خون در کبد تأثیر می‌گذارد. افزایش فشار در سیاهرگ دروازه‌ای باعث کاهش جریان خون به کبد و گشادی رگ‌ها می‌شود. با گشادشدن رگ‌ها در ناحیه‌ی معده و مری، خطر خون‌ریزی افزایش می‌یابد.

 

 معمولا شاخص‌های زیر در آزمایش خون بررسی می­‌شوند: 


- ALT (آلانین آمینوترانسفراز) 


- AST (آسپارتات آمینوترانسفراز) که در اثر التهاب کبد آزاد می‌شوند.                                                          

- GGT (گاما گلوتامیل ترانسفراز) 


- ALP آلکالین فسفاتاز که از سلول‌های پوششی مجرای صفرا آزاد می‌شوند.


- بیلی‌روبین


- سطح پروتئین و آلبومین


- شمارش کامل خون (CBC): ممکن است عملکرد مغز استخوان در مراحل پیشرفته‌ی بیماری کبد (سیروز) متوقف شود و تعداد گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها کاهش یابد. درنتیجه احتمال خون‌ریزی در مبتلایان به سیروز افزایش یابد.


- زمان پروترومبین (PT): اگر در زمان ایجاد لخته شدن، فاکتورهای انعقادی خون کم باشد، زمان پروترومبین (زمان انعقاد خون) طولانی می گردد. با بررسی این شاخص می‌توان عملکرد کلیه را در ساخت فاکتورهای انعقادی بررسی کرد.


- سنجش طبیعی بین المللی (INR):  در اشخاصی که بیماری کبد شدید دارند، اگر کبد نتواند به میزان کافی فاکتورهای انعقادی را تولید کند، مقادیر INR و PT افزایش می یابد .


- لیپاز: از آن برای بررسی التهاب پانکراس استفاده می‌شود.


- الکترولیت‌ها، نیتروژن اوره خون و کراتینین که برای ارزیابی عملکرد کبد بررسی می‌شوند.


- ارزیابی سطح آمونیاک خون که در بیماران دچار سردرگمی ذهنی و گیجی می‌تواند مفید باشد. ارزیابی این موارد نشان می‌دهد علت مشکل این افراد، نارسایی کبد است یا خیر.

ممکن است برای بررسی بیماری‌های کبد و اندام‌های مجاور از روش‌های مختلف تصویربرداری استفاده شود.

 

 روش‌های تصویر برداری عبارت‌اند از:

- سی‌تی‌اسکن

- ام‌آرآی

- فراصوت که می‌تواند به ارزیابی کیسه‌ی صفرا و مجرای صفرا کمک کند.

- ممکن است برای تأیید تشخیص پزشک، بافت‌برداری (بیوپسی) از کبد انجام بگیرد. به این منظور پس از بی‌حسی موضعی، پزشک یک سوزن بلندِ نازک را به دیواره‌ی سینه و محل کبد فرو می‌برد تا بخش کوچکی از بافت کبد را برای بررسی در زیر میکروسکوپ بردارد.


توجه:

ترکیبی گیاهی بسیار قوی جهت درمان برخی بیماری‌های کبد، از جمله بیماری‌های زیر تهیه شده است:


کاهش بیلی‌روبین


- درمان بالا بودن آنزیم‌های کبد و نرمال کردن آنها 


- درمان کبد چرب بسته به گرید آن در مدت ۲ تا ۴ ماه


 💥 تلفن مشاوره و سفارش دارو: 


۰۹۱۸۳۸۵۵۵۴۶


اینستاگرام:


Dr.Hemmati20

 

ارسال نظر  خوانندگان :

نام و نام خانوادگی  
تلفن تماس  
نوع بیماری (اختیاری)  
متن  
  تصویر امنیتی  

کد امنیتی تصویر بالا را در کادر  وارد کنید

 
   
         

نظرات کاربران

   

علی اقایی - - 1398/04/13-10:57 :  36      10

من دچار هپاتیت سی و سیروز کبدی هستم سه ماه قرص سووداک مصرف کردم ولی ویروس ها کمتر نشد دوباره قرص سووداک و ریباوین مصرف میکنم دارو گیاهیی جواب میده
پاسخ : سلام بنده می‌تونم سیروز کبد رو به‌صورت تضمینی براتون درمان کنم، به‌نحوی که فیبرواسکن و آزمایش بیلی‌روبین و آنزیم‌های کبد سلامت کبد شما رو تایید کنند، اما قولی در خصوص ویروس‌ها نمی‌دهم.

م.بهادر - - 1398/08/11-00:13 :  4      2

سلام من تحت درمانم دکترم گفتندلب مرز سیرو زرفتم خداروشکر سیروز نشدهولی انزیم هایم بالامیره
پاسخ : سلام اگر بافت اسکار نداشته باشید، کاهش آنزیم‌ها براحتی انجام خواهد شد، البته با مصرف ترکیب گیاهی

شیرین تیموری - - 1398/08/11-10:30 :  10      3

پدر من سیروز کبدی داره چند روزی هست مشکل گوارشی پیداکرده الانم توبیمارستان بستریه
پاسخ : مدارک پزشکی ایشان رو بفرست به تلگرام با واتس‌آپ بنده، در خدمت شما هستم

جمشید پناهیان - - 1398/08/15-22:37 :  1      1

سلام من پارسال به علت کیست آمیبی عمل هپاتکتومی کردم و دوسوم کبد و صفرا برداشته شد.الان هم طحالم 160 هس و قطر رگ وریدی 17 م م هست الان خطری هس.وامکان درمان وجود داره؟
پاسخ : سلام خیر هفته‌ای دو بار دم کرده خارشتر استفاده کن

مریم اقبالی - - 1398/08/25-06:15 :  7      1

ایا با ویتامین میشه جلوی رشد سیروز کبد رو گرفت
پاسخ : سلام اگر رژیم هم بدرستی رعایت کنید، ویتامین‌ها بی‌تاثیر نیستند.

حمزه چگینی - - 1398/08/25-17:11 :  2      3

باسلام من 63ساله مردهستم ALt)sgot)47میباشدوزنم100کیلووقدم180می باشد
پاسخ : سلام اگر سایر فاکتورها از قبیل بیلی‌روبین و ... در رنج هستند، یک ماه رژیم و رعایت کنید مانند پرهیز از گوشت، برنج، فست‌فود و ... حتما نرمال خواهد شد، در غیر این‌صورت باید دارو مصرف کنید.

رحیمه احمدی - - 1398/09/05-01:14 :  4      3

تقریبا دو ماه پیش پدرم عمل کبد شدن الان خییلی بدنشون و گلوشون درد می کنه لطفا راهنماییم کنید باید چ مار کنم
پاسخ : سلام اگر منظورتون از عمل، پیوند کبد هست که باید طبق دستور متخصص‌ی که تحت نظر ایشان هستید دارو مصرف کند، در غیر این‌صورت باید یک‌سری آزمایشات مانند:CBC, ESR, RF و ... انجام داد که علت مشخص شود.

نسترن - - 1398/09/12-21:48 :  6      3

سلام آقای دکترخواهرمن23سال داره دارای معلولیت حرکتی ومشکل درگفتارهست صفراشون سنگ داشت دوسال پیش برداشتن الانم کبدشون سیروز شده وگفتن باید پیوند بشع بیلی روبینشون بالا و31هست آنزیم ها 350 اینا بوده که بامصرف ارسفال اومده پایین الانم بیمارستان بستری هستن چون برای دفع مایعات اضافی بدن قرص مصرف میکردن وگفتن املاح بدنش هم دفع شده تو رو خدا بگین میشه کاری کرد پلاکتشون هم 49هزار خواهش میکنم جواب منو بدین
پاسخ : سلام نتایج آزمایشات ایشان رو بفرست به تلگرام یا واتسآپ ببینم.

شهریار حیدری - - 1398/09/16-01:21 :  6      2

سلام خسته نباشی پدرم نزدیک ب دو ساله ک میگن مشکوک ب سیروز کبدی هستش بعضی هم میگن سیروز کبدی داره الان هم کراتین کلیه دفع نمیکنه
پاسخ : منظورتون این‌ه که کلیه‌ها کراتین دفع می‌کنند؟ نتایج آزمایشات به همراه سونوگرافی و فیبرواسکن ایشان و بفرست به تلگرام یا واتسآپ بنده.

سید عباس موسوی - - 1398/09/20-03:14 :  6      1

سلام. آلکالین فوسفادم خیلی بالاست بقیه زیاد بد نیست.. اورسو فار و ونکومایسین خوراکی مصرف میکنم.. نگرانم آیا با این روش بهتر میشم یا کار دیگری باید انجام بدم لطفا راهنمایی کنید
پاسخ : سلام اگر GGT در رنج باشد، راحت‌تر درمان خواهد شد.

امید دریایی - - 1398/09/23-09:31 :  2      1

با سلام پدرم مدت یک ساله که دارای بیماری سیروز کبدی است توی این مدت زیر نظر متخصص کبد بوده ولی دیروز با توجه به پایین آمدن سطح هوشیاری و بی حال شدن در بیمارستان بستری کردیم به نظر شما برای برگشت سطح هوشیاری یعنی پایین آوردن آمونیاک بدنش باید چه کار کنیم ؟
پاسخ : سلام اول این‌که باید آزمایشات ایشان بررسی شود که آیا کلیه‌ها درگیر هستند یا فقط مشکل کبد دارد. در کل اگر توانایی خوردن خوراک دارد، به مدت ۳ روز فقط سیب درختی به ایشان بده. در صورت نیاز تماس بگیر که بر حسب شرایط، راهنمایی کنم.

ابوالفضل باقری - - 1398/09/25-10:38 :  10      4

سلام آقای دکتر من کلانژیت اولیه دارم یعنی التهاب روده و محاری صفرا با هم میخاستم ببینم درمان گیاهی داره یا خیر الان دارم کپسول اورسوبیل مصرف میکنم
پاسخ : سلام در تلگرام راهنمایی‌های لازم خدمت شما صورت گرفت.

ایمان ابوالحسنی - - 1398/09/25-15:18 :  5      1

چند روزه متوجه سیروز کبدی همسرم شدیم خیلی خیلی ناراحت هستیم پاسخ : سلام فکر می‌کنم در تلگرام شما رو راهنمایی کردم.

عفت امانی - - 1398/09/25-22:06 :  12      5

پسرمن ده سالشه بیلی روبین 30 هست ولی انزیم ها نرمالند می تونین کمکم کنین ممنون
پاسخ : سلام بله، لطفا نتایج آزمایشات، سونوگرافی و سی‌تی رو بفرست به تلگرام یا واتسآپ بنده

صبا احمدی - - 1398/10/09-22:21 :  12      2

سلام من آزمایش دادم گفتن بیلی روبین داری چیزی ازش سر در نمیارم ایا بیماری خطرناکی است
پاسخ : سلام خیر، براحتی قابل درمان هست، آخرین آزمایش و سونوگرافی رو به واتسآپ یا تلگرامم بفرست.

فاطمه - - 1398/10/10-11:57 :  2      0

سلام من با تازگی درد در ناحیه زیر سینه راست پهلوی راست و به خصوص پشت کمرم احساس میکنم آزمایش که دادم آنزیم های کبدی نرمال بود ولی بیلی روبین توتال 1/8 و دایرکت 0/4 بود الان به نظر شما دلیلش چیه؟ پاسخ : سلام باید سونوگرافی هم انجام می‌دادید، فقط با تست AST, ALT نمی‌توان به سلامت کبد مطمعن شد.

ساميار - - 1398/10/11-13:52 :  0      0

سلام آقاي دكتر پسر من يك سال و نيمشه كبدش مشكل تجزيه پروتئين داره و نميتونه غذاي پروتئين دار مصرف كنه حتي شير مخصوص رژيمي بايد براي هميشه بخوره .آيا مشكلش قابل درمان هست ؟
پاسخ : سلام متاسفانه بنده دارویی برای رفع مشکل شما ندارم اما تماس بگیرید که راهنمایی کنم.

کریمی - - 1398/10/11-17:17 :  2      5

سلام خسته نباشید من دختر۲۵ ساله هستم و به علت تعویص خون در نوزادی دچار ترومبوز وریدی شدم که باعث شده واریس مری بگیرم و طحالم خیلی بزرکتر از حده نرمال بشه دوبار خونریزی گوارشی کردم با فاصله ی ۸ سال. ولی دکترا میگن کبدت هیچ مشکلی نداره و سالمه جواب فیبرو اسکن و سی تی اسکن و آزمایشاتمم هم همگی سالمن فقط پلاکت خونم خیلی پایین هست که میگن برای طحال بزرگته....خیلی دکتر رفتم ولی جوابی نگرفتم جز اینکه بهم دارو رقیق کننده خون بدن شما درمان گیاهی برای ترومبوز ورید کبدی ندارید ؟
پاسخ : سلام شما نیاز به دارو ندارید، با یک رژیم ۶ ماهه مشکلتون حل خواهد شد تماس بگیر در خدمت شما هستم.

علی رحیمی - - 1398/10/14-09:21 :  1      7

با سلام؛ بنده 1.5 ماه پیش آزمایش خودن دادم سطح AGPT خونم 132 بود الان که آزمایش دادم به 44 رسیده در ضمن بنده هیچ داروئی مصرف ننموده ام. سطح تری گلیسریدم 156 هست. آیا نیاز هست به متخصص رجوع کنم؟ با تشکر
پاسخ : سلام اگر تست تکمیلی مانند GGT و ALP انجاد شود، بهتر است.

سمیرا امامی - - 1398/10/16-13:11 :  8      2

با عرض سلام .من سالهاست که به دلیل زرد شدن سفیدی چشمهام به پپزشک مراجعه کردم در ازمایشات مشخص شد بیلی روبین من بالاهست ولی مشکلی غیر از زرد شدن چشمهام ندارم .البته الان ۲۰ سالی هست متوجه شدم .مشکل ریزش مو هم دارم سالهاست و بسیار کم مو شدم البته ریزش موی ارثی داریم نمیدونم مربوط به انزیم کبدیم میشه یا نه .الان ۳۶ سالمه و خانوم هستم . ایا نیازی به پیگیری بیلی روبین هست یا خیر .متشکرم
پاسخ : سلام، البته که نیاز هست، مدارک و به واتسآپ یا تلگرام بنده بفرست ۰۹۱۸۳۸۵۵۵۴۶

زهره دولتی - - 1398/10/23-09:12 :  2      1

سلام پدر بنده دوماه است متوجه شده انگل فاسیولا داره وکبدش آبسه کرده دکتر بهش آلبندازول داده یک ماه استفاده کرد ولی همچنان در آزمایشات ‌گلبولای سفید و آنزیم های کبد خیلی بالاست دکتر میگه باید تریکابندازول مصرف کنه که این دارو هیچ جا پیدا نشده آیا داروی گیاهی میتواند تاثیر گذار باشه؟
پاسخ : سلام تماس بگیر

مهدی قاسمی - - 1398/10/23-21:51 :  0      0

سلام.سینه هام بزرگ شدن.کف دستهام قرمز هستند.گه گداری درد ضعیفی در قسمت راست،زیر قفسه سینه دارم.ساق پای چپم ورم داره.آیا سیروز شده و درمانش چی هست.تا کی زنده هستم.ممنون پاسخ : سلام بیماری‌های زیادی این علائم و دارند، بهتر است تست خصصی کبد و تیروئید انجام شود.

مهدی قاسمی - - 1398/10/23-21:51 :  0      2

سلام.سینه هام بزرگ شدن.کف دستهام قرمز هستند.گه گداری درد ضعیفی در قسمت راست،زیر قفسه سینه دارم.ساق پای چپم ورم داره.آیا سیروز شده و درمانش چی هست.تا کی زنده هستم.ممنون پاسخ : سلام بیماری‌های زیادی این عوارض و دارند بهتر است آزمایش تخصصی کبد انجام شود، همچنین تیروئید و CBC

احمد - - 1398/10/26-20:44 :  1      0

سلام آنزیم کبدم ALT بالا است تا ۱۲۰ است
پاسخ : سلام حداکثر در مدت ۲ ماه با داروی بنده نرمال خواهد شد، البته به‌شرط این‌که GGT و ALP نرمال باشند. آزمایش و به واتسآپ یا تلگرام بنده بفرست. 09183855546

سالاري - - 1398/10/28-16:39 :  2      0

بيلي روبين ٢٨،آيا راهي براي درمان داره
پاسخ : سلام بله، بستگی به سایر فاکتورهای کبد دارد. آزمایش و سونو رو بفرست به تلگرام یا واتس‌اپ 09183855546

هاشمی - - 1398/11/06-15:44 :  0      0

سلام .به تازگی متوجه شدیم خواهرم دچار سیروز کبدی هست .آزمایشاش چیزی مثبت نشده اما فیبرو اسکن f4 شده و نمونه برداری کبد هم سیروز تایید کرده..۲۲ سالش هست خیلی نگرانیم گفتن ببریم شیراز پیوند بزنیم..آیا راه حلی داره ؟؟کنک کنید لطفا
پاسخ : سلام حالا شیراز ببرین، آخرین آزمایش، فیبرواسکن و سونوگرافی و بفرست به واتسآپ یا تلگرام بنده

مهدی ع - - 1398/11/18-12:53 :  7      1

من بعدازچندروزکه به دنیااومدم زردی گرفتم ازنوع کریگلرنجار الان ۲۷سال دارم بیلی روبین توتال ۱۵ودایرکتم بالاست ولی کبدم سالمه وچرب هم نیست میتونیددرمانش کنید باهام تماس بیریدممنون میشم
پاسخ : سلام تماس بگیر

P.s - - 1398/11/20-02:41 :  2      2

سلام من ازمایش کامل دادم بیلی روبین خونم بالایت کسی میدونه جز قرص اورسبیل چه چیزی مناسبه چون من این قرص رو مصرف کردم هیچگونه تاثیری نزاشت آیا کسی هست که همین مشکل رو داشته باشه خاهش میکنم راهنمایی کنین پاسخ : سلام باید آزمایش تخصصی کبد و سونوگرافی کبد هم چک شود، در کل قابل درمان هست.

سپیده منافی - - 1398/11/22-08:06 :  0      1

سلام من آنزیم های کبدم بالا بود دوسال قبل با برهیز نرمال شدن اما دیروز ازمایشمو گرفتم گفت مقداری سطح بیلی روبین بالاست آیا خطر ناکه یا درمان میشه قرص لیورگلو شروع کردم
پاسخ : سلام لیور که هیچ تاثیری ندارد، باید سایر فاکتورهای کبد از قبیل: ALP و GGT نیز بررسی شوند. بله در کل بیلی خیلی مهمه

سوسن عنی پور - - 1398/11/22-20:35 :  1      0

باسلام خواهرم ۴ سال پیش پیوند کبد شدند الان ۶ ماهه به علت پس زدگی کبد در ریمارستان بستری شده بود که جواب نگرفتیم و ترخیص شدند الان انزیمهای کبدی ۳۵۵و بیلی روبین خونش بالا رفته ۹ شده خیلی نگرانش هستیم واقعا دیگه نمیدونیم چکار کنیم شما یک راه حل برای ما بفرمایید.
پاسخ : سلام متاسفانه بعد از پیوند نباید از داروهای بنده استفاده کرد. چون سیستم دفاعی بدن رو بالا می‌برند

جواهر جمالی - - 1398/12/02-00:02 :  1      0

سلام دکتر همتی دختر من هشت ماهس و در پنح ماهگی تشخیص سیروز کبدی دادن گفتن وزنش بره بالا باید پیوند شه دارو اورسوبیل و ویتامین ها رو مصرف میکنه ما نا امیدیم
پاسخ : سلام امید به خداست. چون در حال رشد هست ممکنه بهتر شود.

نامداری - - 1398/12/02-09:10 :  3      1

سلام همسرم تازگیا متوجه شدیم که نارسایی کبد دارن ولی ازمایش های تکمیلیش امادهدنشدهدفقط فیبرو اسکن و یه سری ازمایش خون دادن میشه براتون عکس ارسال کنم و بنده رو راهنمایی کنید الان یک هفته است خارش بدن و بی حالی در حدی که میفتن و نمیتونن سر پا وایسن و گیچ هستن احساس میکنم از نظر ذهنی مشکل پیدا کردن و هم چنین ناتوانی جنسی و طحال بزرگ
پاسخ : سلام خارش بدلیل عدم دفع مواد صفراوی‌ست، آخرین آزمایش خون و سونوگرافی رو بفرست به واتسآپ بنده

زهرایاری - - 1398/12/03-17:17 :  0      1

سلام اقای دکتر من ۲۰ سالمه سیروز کبدی دارم چیکار کنم
پاسخ : سلام مدارک و بفرست به واتسآپ بنده

اسکندری راد - - 1399/02/18-01:16 :  1      4

خواهرم ۳۵ سالشه پیوند مغزاستخوان شده بعد از ۳ ماه دچار عارضهgvhd شد و روزهای سختی رو گذروند الان بیلی روبین روی ۲۵ هست و پایین نمیاد الان بستری هست میشه براش کار کرد ؟
پاسخ : سلام البته که قابل درمان هست. آخرین آزمایش خون که آنزیم‌های کبد و بیلی‌روبین داشته باشد + آخرین سونو و سی‌تی بفرست به واتسآپ بنده. ۰۹۱۸۳۸۵۵۵۴۶

حسن بهنام - - 1399/02/18-21:05 :  0      0

با سلام و احترام بنده یک سال قبل کیسه صفرا را به خاطر سنگ ورداشتم ودر آزمایش التهاب نشون داده بود وقبل از برداشتن وبعد از برداشتن معده درد وسوزش سر دل وادرا تیره وحالت تهوع وبی اشتهایی چند روز به سراغم میاد چه دارویی استفاده کنم که حالم خوب بشه ممنون
پاسخ : سلام مشکلاتی که فرمودین مربوط به التهاب معده می‌باشد. تماس بگیر ۰۹۱۸۳۸۵۵۵۴۶

حسن بهنام - - 1399/02/18-21:05 :  0      1

با سلام و احترام بنده یک سال قبل کیسه صفرا را به خاطر سنگ ورداشتم ودر آزمایش التهاب نشون داده بود وقبل از برداشتن وبعد از برداشتن معده درد وسوزش سر دل وادرا تیره وحالت تهوع وبی اشتهایی چند روز به سراغم میاد چه دارویی استفاده کنم که حالم خوب بشه ممنون
پاسخ : سلام چون دیگه صفرا ندارید به احتمال زیاد درد، سوزش و حالت تهوع مربوط به التهاب معده باشد. تماس بگیر در خدمت شما هستم

رضا محمدی - - 1399/02/21-23:09 :  0      0

سلام خسته نباشین من گرفتگی مجاری کبدی هستم ویه سنگه نه میلی هم تو ی صفرا دارم اوسوبیل هم مصرف میکنم قرار بود پیوند بشم ولی وضعیتم خوب بود فعلا نیاز نشد الان دوهفته هست رنگ چشمام وبدنم زرد شده بیلی روبینم زیاد شده وخارشم هم زیاد شده چیکار کنم بیلی روبینم پایین بیاد ؟
پاسخ : سلام اگر تشخیص پزشک بر پیوند بوده، حتما سیروز شده و احتمالا افزایش بیلی‌روبین بخاطر صدمه به درختچه صفراوی بوده است. آزمایش، سونو و فیبرواسکن و بفرست به واتسآپ ببینم.

عطیه - - 1399/02/23-09:32 :  0      0

سلام من باردارم ودر26هفته هستم بدنم خارش داشت دکتر برام آزمایش نوشت آنزیم های کبدوبیلی روبینم بالاست و بالاترم میره. الان خارشم خیلی خیلی کم شده اماآنزیم ها خیر. قبل بارداری سونو وآزمایش کامل دادم و هپاتیت یاصفراوکبدچرب نداشتم. خیلی نگران بچم هستم چکار باید بکنم لطفاکمکم کنید. زردی پوست وسفیدی چشم هم ندارم فقط ادرارم زرده
پاسخ : سلام آنزیم‌های که بر بچه اثر منفی ندارند اما بدلیل این‌که باردار هستی، نمیشه دارو مصرف کنید اما با رژیم غذایی قابل حله. تماس بگیر که راهنمایی کنم 09183855546

عباس حدادی - - 1399/02/31-02:50 :  1      0

با سلام. مدتی است چشم وبدنم سوزش دارد وپشتم هم درد می‌کند پزشک برام اسکن از کبدوآزمایش نوشت. اسکن مشکلی رانشان نداد ولی آزمایش مقدار بیلی روبین را بالا نشان داد و برای من قرص فنوباربیتال تجویز کرد وچند روزی مصرف کردم خوب شدم ولی مجددا سوزشم شروع شد وخیلی اذیتم می‌کند خواهش میکنم مرا راهنمایی کنید که چکنم، در ضمن آیا روزه گرفتن برام ضرر داره یا خیر. با تشکر

علی کیانی - - 1399/03/05-15:07 :  1      0

با سلام بیلی روبین توتال ۱.۴ و دایرکت ۰/۲ سن ۵۴ مرد AST 26 ALT 32 لطفاً بفرمایین مشکل بالا بودن باید روبین از چیست بسیار ممنونم
پاسخ : سلام چنانچه سایر فاکتورها مانند ،GGT, ALP, INR و ... و همچنین سونوگرافی از کبد نرمال باشد، ممکن است که بیماری ژیلبرت باشد.

فریده داوری - - 1399/03/07-10:09 :  2      0

1ساله تشخیص این بیماری را داده اند..روزی 3 قرص اورسوفلور300 میخورم.آزمایش جدیدم بیلیروبین این دایرکت 1H می باشد...لطفا راهنماییم کنید..ممنونم
پاسخ : سلام آخرین آزمایش با سونوگرافی رو بفرست به واتسآپ یا تلگرام بنده ببینم. 09183855546

نوری - - 1399/03/14-07:50 :  0      0

با سلام بیلوروبین توتال 1.4 ، بیلی روبین دایرکت ۴/ و بیلی روبین ایندایرکت ۱ است لطفا راهنمایی بفرمایید برای نرمال شدن بیلی روبین چه دارویی مصرف کنم ضمنا کمی کاهش وزن دارم با سپاس
پاسخ : سلام باید سایر فاکتورها مانند SGOT, SGPT, GGT, INR, PT و ... نیز بررسی شود، اگر مشکل همین بیلی کل توتال باشد که براحتی با داروی گیاهی بنده حل خواهد شد.

نوری - - 1399/03/20-17:43 :  4      0

با سلام جناب دکتر وقتتون بخیر : بیلی روبین توتال 1.7 , دایرکت 0.4 و این دایرکت 1,3 است GGT ,PT , PTT و INR نرمال هستند لطفا محبت بفرمایید چه دارویی برای رفع مشکل بیلی روبین مصرف کنم با سپاس و تشکر از لطفتون

محمد عبدی - - 1399/03/21-08:56 :  2      0

سلام خسته نباشید..ایا مصرف پروتیین در افزایش بیلی روبین تاثیر داره؟ و اینکه برای درمان بیلی روبین چه داروهایی پیشنهاد میدین؟ با تشکر
پاسخ : سلام بله، تاثیر دارد. ابتدا باید علت افزایش بیلی‌روبین بررسی و مشخص شود، متاسفانه داروی شیمیایی که به‌طور کامل بیلی‌روبین رو نرمال کند، وجود ندارد. اما با ترکیب گیاهی می‌توان خیلی از مشکلات کبد از جمله بیلی‌روبین افزایش یافته رو درمان کرد.

نوری - - 1399/03/22-14:53 :  0      0

با سلام و احترام: آقای دکتر طبق دستور تون ازمایش INR,PT,PTT,GGT,SGOTوSGPT دادم و همگی نرمال هستند ولی بیلی روبین توتال 1/7دایرکت 0/4 و این دایرکت 1/3 هستند لطفا برای نرمال شدن بیلی روبین محبت کنید ارشاد فرمایید چه دارویی مصرف کنم با سپاس و تشکر
پاسخ : سلام پاسخ دادم که، با بنده تماس بگیر که براتون ترکیب گیاهی بفرستم، بعد از دو ماه مصرف، نرمال خواهد شد.

نوری - - 1399/03/23-11:56 :  0      0

سلام خسته نباشید فرمودید PT,PTT,INR,GGT,SGoT و SGPT رو چک کنم که انجام شد همه نرمال بودند ولی هرچه کامنت میفرستم جواب نمیدید میخواستم برای بالا بودن مشخصات بیلی روبین چه داروی گیاهی باید مصرف کنم ممنون میشم اگر راهنمایی کنید
پاسخ : سلام، بسیار عالی با ۰۹۱۸۳۸۵۵۵۴۶ تماس بگیر که براتون ترکیب گیاهی بفرستم، بعد از دو ماه مصرف بیلی توتال نرمال خواهد شد.

امیری - - 1399/03/24-20:18 :  1      0

با سلام جناب دکتر وقتتون بخیر : بیلی روبین توتال 1.7 , دایرکت 0.4 و این دایرکت 1,3 است GGT ,PT , PTT و INR ,SGOT و SGPT نرمال هستند لطفا محبت بفرمایید چه دارویی برای رفع مشکل بیلی روبین مصرف کنم با تشکر

منصور گنجی زاده - - 1399/03/26-11:48 :  0      2

من سه سال پیش صفری خود را بعلت داشتن سنگ خارج کردم . نوع سنگ بیلی روبین بود . در اخرین ازمایش من نتایج بیلی روبین به شرح زیر است نوترو فیل ۷۲ بیلی روبین دایرکت 0.55 بیلی روبین ایندایرکت 0.78 مجموع 1.33 سمت کبد هم مدتی است درد می کند . انزیم ها هم ast برابر 23و ا ل ت هم ۱۸ و اکالاین هم ۱۷۷ است .بعضی مواقع سرگیجه دارم . البته تنگی عروق بازیل مغز هم داشتم . لطفا درخصوص بالا بودن بیلی روبین راهنمایی فرمایید .

محمد حسین دادگری - - 1399/03/29-13:00 :  0      0

سلام دکتر بابت بیماری همسرم تماس گرفتم در دسترس نبودید ۰۹۱۱۳۳۳۳۹۶۵
پاسخ : سلام براتون دارو فرستادم

مصطفی حورایی - - 1399/04/06-14:08 :  2      1

علیرغم عملercpو برداشتن سنگ۸م.م از مجرای صفراوی کبد و گذاشتن فنر در۱۰روز قبل هنوز آنزیم های کبدی و بیلروبین خون و زردی وخارش بدن خوب نشده است؟ چکار کنم و تا کی باید صبر کنم
پاسخ : سلام ممکنه درختچه‌ صفراوی در کبد صدمه دیده باشد، وجود خارش در پوست بیانگر وجود مواد صفراوی در خون و عدم دفع آن توسط کبد می‌باشد. آزمایشات و بفرست ببینم.

زهرا نوروززاد - - 1399/04/07-11:01 :  1      0

من ۲۹سالمه چندروز پیش ازمایش دادم که دکتر گفت بیلی روبینت ۱درصد بالاس، برام سونو نوشت،همچیم خوب بود،ب چه علت بیلی روبینم بالاس،الان باید چیکار کنم خیلی خطرناکه؟ پاسخ : سلام اگر فقط توتال باشد، ممکنه بیماری ژنتیکی باشد، اگر دایرکت هم بالا باشد، دلائل زیادی می‌تونه داشته باشد از جمله تخریب مجاری صفراوی، التهاب کیسه صفرا و ...

علی محبی - - 1399/04/11-05:29 :  0      0

سلام من پارسال درد سمت راست شکم داشتم رفتم آزمایش دادم گفتن آنزیمهای کبدت بالاست بعد قرص اورسوفار دادن بهم که العانم اسفتفاده میکنم امسال رفتم شیراز بیمارستان پیوند آزمایش وسونو وسی تی شدم گفتن نرمال هست کبدتون وفقط کفتن قرص اورسوفار باقرص لیور گل بخور ولی من هنوز درد کبدی دارم وخرارش کف پا دارم نمیدونم چیکار کنم
پاسخ : سلام لطفاً آزمایشات و سونو رو بفرست به واتسآپ یا تلگرام بنده

گلابتون نظری - - 1399/04/14-11:34 :  2      0

سلام مقاله بسیار عالی بود
پاسخ : سلام سلامت باشید این مطالب دسته بندی مختصری در خصوص کبد و بیماری‌های کبد بود که به زبان ساده خدمت بازدیدکنندگان محترم ارائه شد.

محسن آخوندزاده - - 1399/05/05-23:08 :  0      0

سلام آقای دکتر. وقت شما بخیر چند سالیه هرچندماه یکبار احساس میکنم هضم غذا بدانجام میشه و احساس سنگینی و کمبود اکسیژن بدنبال اون سردرد شدید میشم. احساس ضعف و خستگی و کاهش اشتها هم دارم. ضمن اینکه اخیرا داخل دهانم مخصوصا سقف و انتهای دهانم طعم خاصی میده و مثل چربی که دور دهان رو میگیره. آزمایش دادم بیلی روبینم 1.4 هست و دایرکت 0.3 و mchc 36.3 و بقیه نرمال، البته GGT و ALP رو آزمایش ندادم. ممنون میشم راهنماییم بفرمایید. و اینکه آیا مصرف قهوه و قلیون برای کبد بده؟ و ضمنا دوسالی هست هرشب قرص فینستراید1 برای کاهش ریزش مو میخورم
پاسخ : سلام اولا مصرف فیناستراید رو قطع کنید که عوارض زیادی دارد و هیچ تاثیری بر مو ندارد. شما تست CBC, Chol, TG و Fbs هم انجام بده. در مرحله بعد رژیم غذایی رو اصلاح بفرمائید که قطعا مشکل حل خواهد شد. بیلی‌روبین براحتی قابل تنظیم هست، چنانچه سایر فاکتورهای کبد نرمال باشند.

ترلان - - 1399/05/07-02:49 :  1      3

سلام همسر من ۶۷ ساله بندت شش ماهیت که مبتلا به سرطان اولیه کبد شدن و مرحله دوم شیمی دمانی رو هم شروع کردن. آیا درمانی براشون هست؟ با توجه بااینکه متاسفانه به ریه ها و لنف های شکم هم متاستاز داده
پاسخ : سلام با داروی بنده خیر متاسفانه

رسول عیدیزاده - - 1399/05/17-12:51 :  1      1

باعرض سلام من کبد چرب دارم والان در حال حاضر گرید 2میباشم الان دو الی سه روز است دچار خارش شکم شدم واحساس میکنم بیلی برونم بالا رفته برای درمان آن چکار باید بکنم
پاسخ : سلام احتمالا کبد صدمه شدید دیده که توان دفع مواد صفراوی را ندارد که وجود مواد صفراوی منجر به خارش شده، لذا باید تست تخصصی کبد مانند آلبومین خون، PT, INR, GGT سی‌تی و در صورت نیاز فیبرواسکن انجام شود.

ناهید پورزارع فانید - - 1399/05/27-13:22 :  2      0

سلام میخواستم بدونم برای تنگی مجاری صفراوی درمانی هست وبیلی روبین بالا
پاسخ : سلام بیمار چند سال سن دارند؟

هادی جعفری - - 1399/05/29-00:00 :  1      0

با سلام و خسته نباشید من 19 سالمه و از بچگی ژیلبرت دارم پدرم هم همینطور، میخواستم بدونم آیا داروی خاصی برای کاهش بیریلوبین خون وجود داره؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.
پاسخ : سلام، بله آخرین آزمایش خون و بفرست به واتسآپ بنده

محمود محمودی - - 1399/05/29-15:51 :  0      0

با سلام. بنده 36 سال دارم و از 17 سالگی درگیر ژیلبرت هستم.بعضی اوقات با فشار کاری. گرما و علی الخصوص بعد نزدیکی بسیار اذیت میشم.فوق تخصص ها خون که معتقدند دارویی نداره و نهایتا روزانه فولیک اسید مصرف کن. طب سنتی هم کوچکترین نتیجه ای نگرفتم. آیا ممکنه در شرایطی که عرض کردم راه حلی برای بهبود حالم داشته باشم. تشکر
پاسخ : سلام بله، اگر فقط Bili T بالا باشد، قابل درمان هست. تماس بگیر، ۰۹۱۸۳۸۵۵۵۴۶

سعید راستی - - 1399/06/07-16:25 :  1      1

سلام مادرم حدود سه ماهه پیش با علایم ضعف و بیحالی به دکتر مراجعه و بعد از سونو تشخیص متاستاز کبد و ریه داده شد و با ازمایشات و نمونه برداری بالاخره متشا گوارش احتمال زیاد پانکراس و مجاری صفراوی ، متاسفانه به دلیل ابتلا به کرونا نتونستیم درمانی شروع کنیم و پس از ترخیص از بیمارستان به علت کرونا انزیمهای کبدی به شدت بالا رفته و الان ضعف و بیحالی زیاد ، بی اشتهایی که الان چهار روزه اصلا چیزی نخوردن و چند روزی هم هست که سفیدی چشم و صورت زرد شده و تهوع دارن لطفا بگید راهی برای پایین اوردن انزیمهای کبدی براشون هست.
پاسخ : سلام لطفا آخرین آزمایش خون و سونوگرافی ایشان رو بفرست به واتسآپ بنده. ۰۹۱۸۳۸۵۵۵۴۶

علیرضا موحدی - - 1399/06/15-19:18 :  0      2

چه دارویی برای از بین بردن زردی چشم پیشنهاد میکنید
پاسخ : سلام ترکیب گیاهی‌ست، البته علت بالا رفتن بیلی‌روبین خیلی مهم هست.

علیرضا موحدی - - 1399/06/15-19:18 :  3      0

چه دارویی برای از بین بردن زردی چشم پیشنهاد میکنید
پاسخ : سلام چنانچه زردی فقط بخاطر بیلی‌روبین باشد و سایر فاکتورهای کبد نرمال باشند، با ترکیب گیاهی قابل درمان هست.

مرتضی قارداش - - 1399/06/23-14:14 :  2      0

سلام پسرم از ۸ ماهگی دچاره این بیماری شده و الان ۶ سالشه اعلائم بیماریش چشماش زرد میشه خارش شدید داره این اعلائم هر چند وقت میاد بعد ۲ماه خوب میشه الانم بعد از یک سال دباره برگشته پارسال سنو داد دکتر گفت صفراش سنگ داره ۷میل دارو های که میخوره اسید فولیک *ویتامین Eوارسوبیل هستش اگه میشه راهنمای کنید ممنون میشم

مرتضی قارداش - - 1399/06/23-14:14 :  0      1

سلام پسرم از ۸ ماهگی دچاره این بیماری شده و الان ۶ سالشه اعلائم بیماریش چشماش زرد میشه خارش شدید داره این اعلائم هر چند وقت میاد بعد ۲ماه خوب میشه الانم بعد از یک سال دباره برگشته پارسال سنو داد دکتر گفت صفراش سنگ داره ۷میل دارو های که میخوره اسید فولیک *ویتامین Eوارسوبیل هستش اگه میشه راهنمای کنید ممنون میشم
پاسخ : سلام به مدت یک ماه، روزی یک ق غ ترنجبین+یک ق غ شیرخشت در ۵۰ ق غ آب حل، صاف نموده، در سه وعده به ایشان داده شود. پرهیز: تمام خوراکی‌های صنعتی

مرتضی دماوندی - - 1399/07/07-04:32 :  2      1

سلام و خسته نباشید به شما .. بنده ۳۳ سالمه حدودا ۶ سال هست متادون مصرف میکنم روزی ۱۰ سی سی متاسفانه چند وقتی هست که همش دچار یبوست میشدم و دور شکمم احساس میکردم طناب انداختن بعد از سونوگرافی متوجه شدم کبد چرب دارم بعد از دو ماه دوباره اون حالت برگشته‌و پوستم هم یک دفعه کبود میشه و پاهام ورم میکنه یبوست شدید هم گرفتم ناگفته نماند آخرین آزمایش خونی که دادم دو روز پیش همه چیزمون نرمال بود جز crp که ۱۳ بودش در ضمن بنده هپاتیت ب هم داشتم حدود ۳ سال پیش فهمیدم که گفتن داره از بدنت خارج میشه ... شما رو به تمام مقدسات قسم میدم آیا میتونید کاری برام بکنید ؟ با سپاس
پاسخ : سلام اگر مشکل شما فقط یبوست و کبد چرب باشد، حتما درمان خواهد شد. آزمایش و سونوگرافی رو بفرست به تلگرام یا واتسآپ بنده. ۰۹۱۸۳۸۵۵۵۴۶

مریم ج - - 1399/07/29-00:07 :  3      1

با سلام، من حدود 10-12 سال پیش زردی گرفته بودم و بعد از اون هر از گاهی فکر میکردم رنگ پوست کف دستم زرد میشه. چند بار دکتر رفتم و هر بار گفتن که نه چیزی نیست. دکترم رو عوض کردم و در تست بلوروبین که ازم گرفته نتیجه 1.6mg/Dl نشون میده. دکترم گفت کمی بالاست و ماه بعد دوباره باید تست بدم. با توجه به سابقه زردی که دارم نمیدونم چقدر باید نگران باشم و چکار کنم. ممنون میشم راهنمایی کنید.
پاسخ : سلام آزمایش خون و بفرست واتسآپ بنده. اگر مشکل فقط بیلی‌روبین باشد، قابل درمان هست. ۰۹۱۸۳۸۵۵۵۴۶

امیرمحمد طیبی - - 1399/09/08-19:32 :  1      0

سلام من 18 سال دارم .با فشار خون ریه و یک سوراخ در قلب متولد شدم. چند تا عمل قلب بسته انجام دادم. الان حدود چند ماهه که بیلی روبین خون رفته بالا و رنگ پوست و سفیدی چشمام زرد شده. سونو کبد انجام دادم گفتن چرب شده گِرید یک.1
پاسخ : سلام لطفا آخرین آزمایش خون، سونو و سی‌تی از کبد رو بفرست به واتسآپ بنده. ۰۹۱۸۳۸۵۵۵۴۶

عارف داوری - - 1399/09/15-15:38 :  0      1

انسداد صفراوی و انزیم بالا و بیلی رولین بالا تصاویر به واتساب دکتر ارسال شده است
پاسخ : سلام اگر به واتسآپ فرستادین، حتما پاسخ داده شده

محمد حسینی - - 1399/09/22-21:27 :  6      1

سلام حدود چهار ساله که دکتر سیروز صفراوی اولیه و هپاتیت اتوایمون رو برام تشخیص داده. آیا درمان داره. لطفا راهنمایی کنید. سپاس
پاسخ : سلام لطفا آخرین آزمایش و سونوگرافی رو بفرست به واتسآپ بنده

فریده شاهنوش - - 1399/09/23-12:48 :  4      1

سلام من به صورت مادر زادی همولیز دارم که از همون ابتدا دچار کم خونی شدید و رزدی شدید هستم الان۳۴ ساله هستم واین ۳۴ سال به همین منوال گذشت و من مثل بیماران تالاسمی خون تزریق میکنم به خاطر تزریق مکرر دچار التهاب کبد و طحال شدم اما چیزی که بیشتر آراز دهنده اس برای من زردی شدیدی هست که دارم به خاطر سطح بالای بیلی روبین و انزیم های کبدی است این دارو برای شرایط من هم قابل استفاده است وموثر هست یا نه

حسین کوثری - - 1399/10/07-15:34 :  1      0

سلام. سال قبل همین موقع مقدار بیلی روبین خون من بالا رفته بود و رنگ ادرار بسیار تیره شده بود با مراجعه به دکتر و انجام آزمایش های مختلف مشخص شد که آنزیم های کبد بسیار بالا ترشح می کنند و کبد با خود درگیر شده است در نهایت با دارو درمانی ورژیم درمانی بهبود پیدا کردم الان هم دوباره همان نشانه ها و تیره شدن رنگ ادرار و خارش شدید پوست پا در بعضی اوقات پیدا کردم لطفا راهنمایی کنید چگونه درمان کنم. پاسخ : سلام اگر زردی چشم و خارش پوست با هم دارید، احتمالا کبد شما مشکل جدی دارد، بهتره که نتیجه آزمایش خون، سونوگرافی و فیبرواسکن اگر انجام شده، به واتسآپ بنده بفرستید، در خدمت شما هستم.

صادق - - 1399/10/10-22:42 :  0      0

سلام من چن سالی هست چشمام زرد میشن رفتم دکتر میگن بیماری ارثیه مقدار بیلی روبین خونم بالاست خیلی اذیت میشم دکتر میگه مشکلی برات ایجاد نمیکنه ولی قابل درمان هم نیست خواستم ببینم امکان داره زردی چشمم از بین بره پاسخ : سلام احتمالا منظور دکتر بیماری ژیلبرت بوده، داروی شیمیایی برای درمان ژیلبرت وجود ندارد اما با ترکیب گیاهی می‌توان سطح Bili Tرا در رنج نرمال نگه داشت. در ضمن عوارض دارد.

پریسا - - 1399/10/13-00:12 :  1      0

همسرم گرید سه هست ایا با رژیم و مصرف نکردن روغن مایع و جامد کبدش کامل پاکسازی میشه
پاسخ : سلام قطع کامل روغن اشتباه است، چون خیلی از ویتامین‌ها محلول در چربی هستند، همچنین عدم مصرف چربی به قلب صدمه می‌زند. اما از روغن کنجد و زیتون استفاده کنید، در ضمن با رژیم گ‌پ می‌توان جلوی پیشرفت کبد چرب رو گرفت.

نصرت اله باقری - - 1399/10/18-23:01 :  0      1

27573من یکسال پیش به دلیل سنگ کیسه صفر جراحی و کیسه صفرا تخلیه شد حالا بعضی مواقع دچاردل درد وپشت درد میشوم ورنگ ادرارم تیره میشود وداروی خاصی مصرف نمی کنم بجز داروی فشار خون سنم 74 سال وزنم حدود92 وقدم175 است
پاسخ : سلام درد شما ممکنه بخاطر معده ( التهاب لایه موکوسی) باشد، چون شما صفرا ندارید، با گرفتن شرح حال می‌توان مطمعن شد که درد از معده هست یا خیر. در ضمن چون صفرا رو تخلیه کردید، باید ۶ ماه یک‌بار آنزیم‌ها و فاکتورهای تخصصی کبد رو چک بفرمائید که اگر تغییر کردند، سریع درمان کنید. روزانه یک فنجان دم‌نوش چایی قرمز میل بفرمائید.

نصرت اله باقری - - 1399/10/18-23:01 :  0      1

27573من یکسال پیش به دلیل سنگ کیسه صفر جراحی و کیسه صفرا تخلیه شد حالا بعضی مواقع دچاردل درد وپشت درد میشوم ورنگ ادرارم تیره میشود وداروی خاصی مصرف نمی کنم بجز داروی فشار خون سنم 74 سال وزنم حدود92 وقدم175 است
پاسخ : سلام چون کیسه صفرا رو تخلیه کردید، پس به احتمال زیاد درد مربوط به زخم معده یا دوازدهه باشد.

وحیدکدخدا - - 1399/10/21-23:04 :  1      0

سلام همسربنده ۲۷ساله میباشدوبدلیل خارش شدیدصورت وقرمز شدن دوردهان ازمایش کبدی انجام و ggtان ۶۹‌میباشد مشکلش چیست
پاسخ : سلام احتمالا اگزما باشد، آزمایش و بفرست به واتس‌آپ ببینم. اگر اگزما باشد، قابل درمان هست. 09183855546

محمدجواد کلهر - - 1399/11/02-10:30 :  2      2

سلام . دخترم 3 ساله هست . بیلی روبین خونش خیلی بالاست . آنزیمهای کبدی هم sgot 630 , sgpt 340 هست . هنوز دکترها تشخیص قطعی ندادن دو ماهه فقط داریم آزمایش میدیم .. بیماری بچه من چیه ؟ میتونید کمک کنید ؟ بیوسی هم ازش گرفتن ولی هنوز جواب نیومده .
پاسخ : سلام در واتسآپ خدمت شما عرض کردم.

پروانه رشیدی - - 1399/11/05-14:10 :  0      0

سلام وخسته نباشید مادرم مدت 10 ماه است که به تومور کبد مبتلا هست ودر حال حاضر استنت کبد وصفرا دارن در جواب آزمایش جدید آنزیمهای کبدی به شدت بالاس وچشم ورنگ پوستشون زرد شده وتب ولرز دارن آیا راهی برای کم کردن بیلی روبین وتبو لرز وجود داره
پاسخ : سلام لطفا آخرین آزمایش و سی‌تی رو به واتس‌آپ بفرست

سودابه حا - - 1399/11/07-15:12 :  0      0

سلام پدرم ۶۵ ساله و بیلی روبین غیر مستقیم ۱.۲ هست و ast 70 و alt44 دکتر گفته سیروز هست ولی نوعش را نگفتن و دارو یک ماهه دادن .ایا در مراحل بد سیروز هست که نیاز به پیوند داره هست یا نه ؟ دارو گیاهی چی مصرف کنیم ؟لطفا راهنمایی بفرمایین
پاسخ : سلام اگر مشکل فقط همین ۳ فاکتور باشد پس مشکل حاد ندارد، احتمالا CT هم مشکل داشته

حامدزبرجد - - 1399/11/20-10:48 :  0      0

سلام خسته نباشید درازمایش خون من sgpt(49)است
پاسخ : سلام اگر سایر فاکتورها نرمال باشند، نرمال کردن SGPT براحتی انجام می‌شود. تا ۴۵ روز خوراکی صنعتی استفاده نکن، همچنین روزانه ۲ لیوان اب سیب میل بفرمائید.

بهاره فریدونی - - 1399/11/27-01:53 :  1      0

سلام،وقت بخیر من سندروم ژیلبرت دارم،البته در سن ۱۵ سالگی دکتر تشخیص سندروم کریگلر نجار دادند ایا بیماری من درمان دارد؟
پاسخ : سلام لطفا آزمایشات و بفرست به واتس‌آپ ببینم. اگر ژیلبرت باشد، قابل کنترل هست.

رضا دهقان - - 1399/11/28-04:51 :  3      2

پسرم چهار ساله است و از بدو تولد دچار زردی است و بیماری اش به تشخیص پزشکان کریگلر نجار است در این مدت زیر دستگاه فتوتراپی است و فنوباربیتال هم مصرف می‌کند. لطفاً اگر دارویی برای درمانش دارید من را راهنمایی کنید. متشکرم
پاسخ : سلام در واتس‌آپ جواب دادم

رضا دهقان - - 1399/11/28-04:51 :  0      3

پسرم چهار ساله است و از بدو تولد دچار زردی است و بیماری اش به تشخیص پزشکان کریگلر نجار است در این مدت زیر دستگاه فتوتراپی است و فنوباربیتال هم مصرف می‌کند. لطفاً اگر دارویی برای درمانش دارید من را راهنمایی کنید. متشکرم
پاسخ : سلام متاسفانه درمانی براش نیست، طی تماس تلفنی مصرف چایی و ... خدمت شما عرض گردم.

نرگس جهانفر - - 1400/01/20-23:07 :  0      0

سلام سنگ مجاری صفراوی داخل کبدی داشتم یکی خارج شده یکی دیگر را استنت گذاشتند آنزیم های کبد کاهش پیدا کرده ولی هنوز زردی و خارش من نشده چه کار کنم و برای تسریع آن چه بخورم
پاسخ : سلام هر وعده ۳ عدد سیب درختی پوست گرفته شده میل بفرمائید. از مصرف تمام خوراکی‌های صنعتی پرهیز کنید.

فاطمه - - 1400/01/30-14:26 :  0      0

چه نوع دارویی واسه پایین اوردن انزیم کبدی واسه اقایی که به کرونا مبتلاس وقند خون بالاس پیشنهاد میدین
پاسخ : سلام ابتدا باید کرونا رو درمان کنید، بعد آزمایش جدید از فاکتورهای کبد انجام داده، اگر مشکل کبد باقی بود، تماس بگیر در خدمت شما هستم.

سحر کمالی - - 1400/02/07-08:43 :  0      0

سلام من به کرونا مبتلا شدم با درگیری ۲۰ درصد ریه و دارو طی درمان کرونا فاویپراویر و مداسین و سفیکسیم و ناپروکسن و استامینفون ۵۰۰ مصرف کردم بعد از دوهفته آزمایش دادم ast 71 و alt62و alp77و بیلی توتال ۱ و بیلی دایرکتم ۰.۴بود wbc۳.۷و پلاکتم ۱۳۶ هست خواستم لطف کنید به من بگید چکارکنم رفتم متخصص عفونی گفت رژیم غذایی میوه و سبزی زیاد بگیر بعد ده روز دوباره بیا آزمایش بده دارو نداد نیاز به پیگیری بیشتر هست؟؟
پاسخ : سلام متاسفانه درصد بالایی از افراد مبتلا به کروناویروس، بعد از درمان گرفتار مشکلات کبدی می‌شوند، حال ۲۰ روز دیگر همان آزمایش رو تکرار کن، اگر آنزیم‌ها نرمال نشده بودند، بفرمائید که ترکیب گیاهی براتون بفرستم که ظرف ۱ الی ۲ ماه آنزیم‌ها رو نرمال خواهد کرد.

علیزاده - - 1400/02/08-19:45 :  2      0

سلام بنده کم خونی سیکل سل دارم و به همین خاطر همیشه بیلی روبین خون خیلی بالاست و زردی چشم دارم . دارو و درمانی برای کاهش و دفع بیلی روبین وجود دارد؟؟؟؟ پاسخ : درود بر شما آزمایشات و بفرست واتسآپ

مهدی غفورزاده کهنه شهری - - 1400/02/19-18:08 :  1      1

سلام من دچار بیماری کلانزیت اسکلرزون و کولیت هستم برای درمان بیماری کبد چه دارویی خوب است تا آنزیمهای کبد را پایین بیاورد
پاسخ : سلام آزمایشات تخصصی کبد سونو یا سی‌تی رو بفرست به واتس‌آپ، در خدمت شما هستم.

hs - - 1400/02/23-01:19 :  0      0

سلام وعرض ادب در تاریخ ۲۹/۶/۹۶ SHOT.,AST287وSGPT.,AlT90 وFBS96 با مصرف لیوز۵۲s وویتامین E400 نرمال البته یک توده کبدی به قطرحدودا۱cmمشکوک به همانژوم کبدی در سونو گرافی مشهود گردیدسی اسکن تزریقی نتوانست تشخیص دهد پیشنهاد mri داده شدکه انجام نشد درتاریخ۲۷/۶۹۹FBS173.7پس از مصرف متفورمین۵۰۰ در دو مرحله اتوروستاتیین بیست یک مرحلهاسپرین هشتاد یک مرحلهFBS131/3 ومورخه۲۳/۱۱ /۹۹FBS105.6و AST113.7وAlT80.1 بامصرف لیوز52s و HbA1c6.5 ومورخه۲۲/۱/۱۴۰۰HbA1c5.8وAST35.5و AlT41.1 سن۴۶ سال داروهای مصرفی متفورمین۵۰۰ گلای وانس اتوروستاتین الوپرینول۳۰۰ به علت نقرس اسپرین ۸۰ ویتامین E200هرروز یا ۴۰۰۲والی سه مرحله در هفته امگا۳ ومینرال هر روزداروهای مسکن ایندومتاسین۷۵یاپرگالابین ویادیکلوفناک هراز گاهی به علت جراحی هرنی دیسک عمل شده باچسبندگی درگیری ریشه واستخوانخوردگی درناحیه عمل وچسبندگی موضعی لازم به ذکر است که اشتهای زیاد پرنوشی ریفلاکس معده به علت فتخ هیاتال با مصرف روزانه پتوپرازول۴۰ تلخی دهان عصبی مزاج واختلال خواب با مصرف کلونازپام ۲ اخیرا ۱میلی گرم کاهش داده ام قبلاشغل پر استرس نظامی ارتش که به همین علت زود تر از موعد خودرا بازنشسته کردم خستگی دارم خواهشمندم در این خصوص راهنمایی فرماییدبا سپاسگذار ی فراوان
پاسخ : درود بر شما لطفا نتیجه آخرین آزمایش خون و سونو رو بفرست به واتس‌آپ. در مورد دیابت که کار خاصی نمیشه انجام داد و فقط با همون داروهای متفورمین، گلی و ... می‌توان کنترل کرد. اما ریفلاکس و آنزیم‌های بالا رو براحتی می‌توان درمان کرد. در ضمن تلخی دهان که فرمودین ممکنه بخاطر بیلی‌روبین بالا باشد.

منصور اذرپیما - - 1400/02/29-15:51 :  0      0

سلام آیا بیلی روبین کبد با بیلی روبین که موجب سردرد های میگرنی میشه ارتباطی با هم دارند وایا این داروی گیاهای برای تقویت کبد میشه مورد استفاده قرار داد؟البته بنده از نظر کلدی مشکل ندارم و فقط میگرن و مشکل تنبلی روده دارم
پاسخ : سلام بیلی‌روبین یکی‌ست که طی مکانیسمی توسط کبد تولید می‌شود. میگرن دلایل دیگری دارد.

ر زارع - - 1400/02/30-12:23 :  0      0

سلام خانم 43ساله هستم کبدم گرید 2بوده متاسفانه آنزیم ها ی کبدم هم بالا رفته بیلیروبین هم بالاست . مدت سه ماه خونریزی داشتم بعد از آزمایش ویتامین دی هم پایین بود و علاوه بر مینور بودنم دچار کم خونی هم شده بودم وقند خونم به 524رسیدع بود البته قبلاً سابقه قند خون نداشتم بعد از رژیم و پیاده روی قند خون ناشتا194وقند دپساعته266عست هنوز هیچ دارویی شیمیایی مصرف نکردم چون آنزیم ها کبد خیلی بالاست باید دکتر غدد تجویز کنند من به دکتر طب سنتی مراجعه کردم اما قند خونم هیچ تعغیرزی نکرده لطفاً راهنمایی کنید شما میتونید کمکم کنید
پاسخ : سلام پاسخ دادم که

ر زارع - - 1400/02/30-12:23 :  1      1

سلام خانم 43ساله هستم کبدم گرید 2بوده متاسفانه آنزیم ها ی کبدم هم بالا رفته بیلیروبین هم بالاست . مدت سه ماه خونریزی داشتم بعد از آزمایش ویتامین دی هم پایین بود و علاوه بر مینور بودنم دچار کم خونی هم شده بودم وقند خونم به 524رسیدع بود البته قبلاً سابقه قند خون نداشتم بعد از رژیم و پیاده روی قند خون ناشتا194وقند دپساعته266عست هنوز هیچ دارویی شیمیایی مصرف نکردم چون آنزیم ها کبد خیلی بالاست باید دکتر غدد تجویز کنند من به دکتر طب سنتی مراجعه کردم اما قند خونم هیچ تعغیرزی نکرده لطفاً راهنمایی کنید شما میتونید کمکم کنید پاسخ : سلام متاسفانه فعلا هیچ دارویی (چه گیاهی و چه شیمیایی) جهت درمان قند وجود ندارد، اما برای کنترل آن بهتر است از همان داروهای شیمیایی مانند متفور، گلی و ... اسفاده کنید تا داروی گیاهی! ولی بنده آنزیم‌های کبد و براتون تنظیم می‌کنم. ازمایش و بفرست به واتس‌اپ

ش سلطانی - - 1400/03/08-19:20 :  0      0

سلام من ۶۲ سالم کبد چرب گرید 1 ب۲ وپسرم ۳۲ ساله کبد چرب گرید۲ با sGpt 41
پاسخ : سلام تلفنی خدمتتون توضیح داده شد.

علی سجادیان - - 1400/03/31-19:03 :  0      0

سلام بنده 55 سال سن . 10سال تحت درمان دکتر مللک زاده معاون مستعفی بهداشت hbs مثبت تا قبل از اخرین ازمایش سطح انزیم های کبدی 70 ال80 ولی دراخرین ازمایش به 180 رسیده ایا داروی گیاهی با توجه به ازمایش ارسالی برای پایین اوردن انزیمها وجود دارد پاسخ : سلام لطفا نتایج رو واتس‌آپ کنید ۰۹۱۸۳۸۵۵۵۴۶

بهنام علیزاده - - 1400/03/31-22:45 :  0      1

سلام خسته نباشید من ازمایش خون وادرار دادم انزیم کبدم ۱۰۴ بود حالا اساس ظعف بیحالی دارم مرا راهنمایی کنیدایا داروی گیاهی جواب میده لطف کنید راهنمایی کنید
پاسخ : سلام لطفا نتیجه آزمایش خون و سونوگرافی رو واتس‌آپ کنید ۰۹۱۸۳۸۵۵۵۴۶

شیرین خسروی - - 1400/04/02-16:08 :  0      0

خواهش میکنم چون ۷۲ سال دارم وکد امنیتی وارد میکنم میکه درست نیس من ساکن تهرانم
پاسخ : سلام حاج‌خانم، چون سئوال و مطرح نفرمودین، بنده با شما تماس می‌گیرم.

ایران حسینی - - 1400/04/03-08:09 :  0      0

سلام دل درد وبی اشتهایی داشتم دکتر اندو کرد گفت میکروب معده خیلی شدید وتورم شدید که انتی بیوتیک خوردم کمی بهترشدم حدود ۵ کیلو کم کردم کلا خیلی دقت کردم تو خوردن جدیدا مدفوع زرد ادرار تیره وکم اشتهایی شدید کاهش وزن وتو سینه هام پر از جوشهای قرمز ازمایشم گفت بدنت تورم داره esr شده ۲۴ قبلا ۱۰ بودم دخیره خونم پایینه وانزیم کبدیم ا ل ت بالا رافته حدود ۴۰ خیلی بی اشتهام وشبا خیس عرقم حتی جای خنک خیلی عرق میکنم سروصورت وتا سینه هام واتساب نشد بفرستم ازمایشات را ۷۳۴۹۷ پاسخ : سلام علاوه بر مشکل التهاب لایه موکوسی در معده، وجود مشکل در کبد شما قطعی‌ست. لطفا نتیجه آزمایشات و سونوگرافی رو بفرست به واتسآپ بنده. ۰۹۱۸۳۸۵۵۵۴۶

حسینی - - 1400/04/03-08:24 :  3      0

دکتر گفتن بره موم برا کبد مفیده وانزیمها را تنظیم میکنه درست هست استفاده کنیم ...البته مقالات علمی گفتن
پاسخ : سلام در بحث کبد در صورت افزایش آنزیم‌ها، باید سایر فاکتورهای مهم و تخصصی کبد مانند آلبومین، inr,pt و ... نیز تست شوند، همچنین سونوگرافی از کبد، مجاری صفراوی، طحال، که اگر در سایر فاکتورها نیز مشکل هست، فورا اقدام شود.

صادق حیدری - - 1400/04/06-01:37 :  0      0

برای ریزش موی پسرم که ۲۴ سال دارن مراجعه به دکتر پوست داشتیم .آزمایش آنزیم کبد دادیم. آنزیم ها شش برابر حد معمول بودن . خیلی خیلی نگران شدیم
پاسخ : سلام لطفا نتیجه آزمایش و واتس‌آپ کنید.

گلزارنظری - - 1400/04/18-02:06 :  0      0

سلام آنزیمهای کبدی ۴۰ است کلسترول ۲۴۹ آیا مبد آسیب دیده
پاسخ : سلام اگر فقط مشکل همین دو فاکتور باشد، روزانه یک لیوان آب سیب درختی با یک ق غ جوشانده خاکشیر میل بفرمائید، نرمال خواهند شد.

مهدی محد شکیب - - 1400/05/06-20:59 :  0      0

توده همانژیوم داخل کبد دارم خوش خیم انزیم ها کبد Ast 29 وAlT58میرد بالا باکمی کنترل میاد پایین حد وسط ولی چندروز بیلی روبین توتال ۱.۳۲بیلی روبین Dircrt ./۴ و Inr 1/23 درضمن توسی تی اسکن هم دوتال طحال داشتم وGGT 33 درضمن روده ها هم سفت شکم سفت کار میکند روزی ۲بار و مشکل افتادن ناف هم دارم هر ۴پایه نافم می افتد چندین بار جا انداختم
پاسخ : سلام در واتسآپ جواب دادم خدمتتون.

اسماعیل نری میسا - - 1400/05/26-03:43 :  0      0

سلام خسته نباشین میخواستم بدونم من ازمایش دادم انزیم بیلی روبین خون من بالاست و اوره خونمم بالاست میخواستم بدونم چرا اینجور شده و باید چکار کنم
پاسخ : سلام لطفا آزمایش رو واتس‌آپ کنید.

امیر - - 1400/05/30-22:47 :  0      0

با سلام من 40ساله هستم و از 20سالگی متوجه شدم کم خونی تالاسمی مینور و همزمان ژیلبرت هم دارم بیلی روبین خونم هم حدود 4 می‌باشد و همیشه چشم زرد رنگ است و احساس خستگی میکنم آیا راه درمانی هست لطفاً راهنمایی کنید ممنون میشم
پاسخ : سلام برای درمان تالاسمی که نمی‌توان کاری انجام داد، اما سندرم ژیلبرت قابل کنترل می‌باشد. لطفا نتیجه آزمایش رو واتس‌آپ کن. ۰۹۱۸۳۸۵۵۵۴۶

طاهره رجبی - - 1400/06/05-10:14 :  0      0

سلام.من در آزمایش هام بیلیروبین توتال در حدود 1,5 ودایرکت 0/65 هست.بقیه چیزها نرماله.سونوکرافی هم چیزی نشون نداد.دکتر بهم فتوفیبرات صد داده.ولی بعد از گذشت یک ماه زردی در چشم و پوست بیشتر میشه.ویکار باید بکنم؟ پاسخ : سلام اگر سایر فاکتورهای کبد نرمال باشند، به احتمال زیاد سندرم ژیلبرت باشد که درمان شیمیایی و مولکولی ندارد، اما با ترکیب گیاهی فقط می‌توان کنترل کرد، نه درمان که حداقل بیلی‌روبین غیرمحلول به کبد و سایر ارگان‌ها صدمه نزند.

حمید زراندوز - - 1400/06/11-19:37 :  2      0

سلام و عرض ادب جناب دکتر خدمتتون زنگ زده بودم که قدم 175 و وزنم 107 کیلو میباشد مشکل کبد قند خون بالا و غلظت خون دارم بتازگی مشکلم بر طرف شده اما مزاجم بلغمی شده یعنی شکم بزرگ نفخ شکم کبد گرم معده سرد- مزاجم بلغمی شده crp & esr بالا رفته گرفتگی عضلات پا دارم که فرمودید برای مشکلت عفونت است احساس خستگی دارم و ویتامین د پایین بوده که 9 دفعه د 3 50000 خوردم -ضمنا اشتهای کاذب دارم -برایم دمنوش تجویز فرمودید اما کوتاهی کردم ! فالور اینستا هستم لطفا راهنماییم فرمایید.سپاس فراوان پاسخ : سلام سن و نفرموده بودید. شما باید ابتدا مشکل کبد که از مابقی مشکلات مهمتر هست رو برطرف کنید. در ضمن اگر سن‌تون اجازه دهد بهترین دارو برای شما روزی یک ساعت پیاده روی در کنار یک رژیم مناسبِ بلغم‌زاست که دمای کبد رو بالا نبرد. لذا شما بدلیل ناراحتی کبد نباید جهت دفع بلغم از دمنوش‌هایی که طبع گرم و خشک دارند، مانند سیاهدانه، زنجبیل و ... استفاده کنید. آزمایشات و در واتسآپ بفرست، در خدمت شما هستم.

مهرداد - - 1400/06/13-19:37 :  0      0

سلام من در آزمایش متوجه شدم تری گلیسرید و بیلی روبین های من خیلی بالاست خیلی استرس گرفتم
پاسخ : سلام با یک رژیم ساده غذایی و چند دمنوش ساده قابل درمان هست. لطفا در واتسآپ پیام بفرست که رژیم خدمت شما ارسال گردد. ۰۹۱۸۳۸۵۵۵۴۶

علی اکبری - - 1400/06/21-11:42 :  0      0

سلام اقای دکتر مامانم عمل ساسی بای پس انجام دادن بعد از یکسال هنوز نمیتونن غذا بخورن و همش بالا میارن ازمایش دادن کمبود البومین داشتن و کم خونی که دوواحد خون بهشون تزریق شد و ۱۰ واحد البومین الان درحال حاضر که البومین باید ۳ونیم باشه سه ممیز یک هست پاهاشون ورم داره بایه دستشون چکار باید انجام بدم
پاسخ : سلام فکر کنم خدمت شما در واتس‌آپ عرض شد که چه‌کار کنید. اگر کاهش آلبومین سرم همراه با افزایش یکی از فاکتورهای: INR, Bili, pt و GGT باشد، حتما مشکل از کبد هست.

رویا قاسمی - - 1400/06/22-23:49 :  0      0

انزیم های کبدم بالاست .سردی میخورم کرخت و سردردم .گرمی بخورم انزیمم بالاست
پاسخ : سلام لطفا نتیجه آزمایش خون و بفرست واتس‌آپ. ۰۹۱۸۳۸۵۵۵۴۶

محمدرحیمی - - 1400/07/07-01:23 :  1      1

سلام اقای دکتر بیلروبین بنده ۴ هستش ودکتر بهم گفت مشکلی نیس مادر زادیه ولی کبدم چرب نیس وگفته رژیم غذاییتو درس کن ایا این حرف درسته اصلا؟ ازمایش هم تقریبا یک ماه و نیم پیش گرفتم درمورد این بیلروبین هم دارویی بهم نداد فقط رژیم غذایی
پاسخ : سلام احتمالا سندرم ژیلبرت هست. نتیجه آزمایش و برای بنده واتسآپ کنید.

بهاره فریدونی - - 1400/07/27-02:54 :  0      1

سلام وقت بخیر سندروم کریگلر نجار نوع 2دارم درمانی وجود دارد؟ پاسخ : سلام درمان که خیر، اما قابل نرمال کردن و کنترل هست.

فاطمه‌علیزاده - - 1400/08/01-10:13 :  0      0

سلام‌بیلی‌روبینم‌بالاس‌ولی‌آنزیمای‌کبدم‌نرمال، آیادارویی‌برای‌کاهش‌بیلی‌روبین‌هست‌‌. کک‌ومک‌روی‌پوستم‌روب‌افزایش‌هست‌مربوط‌میشه‌ب‌بیلی‌روبین؟ آزمایشاموب‌تلگرام‌تون‌فرستادم. باتشکر
پاسخ : سلام برای بیلی‌روبین دارو هست، اما جهت کک‌و‌مک، خیر

لیداعدلی - - 1400/08/05-11:19 :  0      1

باسلام ووقت بخیر خدمت شما پسرمن ۸سالشه ۸ماهه مشکل کبدی پیدا کرد انرپزیم کبدش بالا ۱۰۰۰ رفته خیلی دکتر بردم ۱ماه پیش هم بیوبسی انجام دادن به نتیجه نرسیدن دوباره ام آرسی پی انجام دادن کفتن ویروس بوده که روبهبودیه داروتجویز نکردن اما الان رنگ پوست وچشماش خیلی زرده ممنون میشم راهنماییم کنید
پاسخ : سلام آزمایشات و واتسآپ کن

هادی نجفی خضری - - 1400/10/13-20:36 :  0      0

درحال حاظربستریم وبیلی روبینم بالاست حدد۲۴الی۲۷ میلیگرم دردسی لیتر آیامیتونم ازشمابرای کاهش ودرمانم کمک بگیرم. ضمنا سنگ وانسدادمجرای صفراوی نیزندارم ممنونم اگرپاسخ بفرمایید
پاسخ : سلام بله، لطفا آزمایشات و واتسآپ کنید به شماره زیر 09183855546

محدثه - - 1400/10/17-20:35 :  1      0

سلام من دختری 20ساله هستم. آزمایش دادم بیلی روبین خونم 2/43بوده و رنگ پوستم بیم زردی داره و اطراف سفیدی چشمم هم مقداری زرد هست. دکتر هم رفتم گفتن خطری نداره ولی چون پوستم زرد شده خیلی نگرانم و دوست دارم این زردی کاملا بره آیا راهی هست که بیلی روبین خونم بیاد پایین و به پوستم به رنگ طبیعی خودش برگرده؟؟؟
پاسخ : سلام نفرمودین که بیلی‌روبین T بالا بوده یا D. اما در کل قابل درمان هست، لطفا آخرین آزمایش خون و واتسآپ کنید، همچنین سونوگرافی

فاطمه گنجه - - 1400/11/12-21:59 :  0      0

سلام وقتتون بخیر. دکتر بیلی روبین من زیاده و چشامو صورتم زرده هردکتریم رفتم میگن دارو نداره نمیدونم دگ چیکار کنم اصن قابل درمان هس؟
پاسخ : سلام نتیجه آزمایش خون و سونوگرافی رو بفرست واتسآپ 09357583179

محمد قاطع زاده - - 1400/11/19-10:09 :  0      0

سلام بیلی روبین خونم بالاست حدود 5وبدون هیچ علامتی فقط بطور تصادفی با آزمایش مشخص شد البته ده سال پیش کیسه صفرا را در آوردم و سنوگرافی کبد سالم و مجرای صفراوی بدون انسداد مشخص کرده آزمایش تیروید هم مشکل نداشت چطور بیلی روبین بیارم پایین ؟؟
پاسخ : سلام مدارک و واتسآپ کنید لطفا 09357583179

علی خدادادی - - 1400/11/20-22:44 :  0      0

سلام.من یه پسری دارم الان۸سالشه.از۲سالگی متوجه شدیم که مشکلی در قد و وزنش هست.بعدمتوجه شدیم که مشکل بزرگی کبد داره.بیوبسی کبد انجام دادم وبعدسال پیس آزمایش ژنتیک انجام دادم که نوع ۶تشخیص داد.هیچ داروی خاصی میگن نداره و فقط با نشاسته ذرت و کلسیم و ویتامین پیش رفتیم.تا سه ماه پیش دکتر تشخیص داد که هورمون رشد بزنه.خب الان۱۱۰سانتی متر قد و ۱۷.۵کیلو وزنش.میخواستم یه جواب شسته و رفته بگیرم و بهترین اقدام و بعد این همه جواب های مبهم.سایتتون الان دیدم و پیام دادم. ممنونم🙏
پاسخ : سلام بنده دقیقا متوجه نشدم که الان مشکل ایشان قد هست یا کبد. اگر مشکل از کبد هست که آزمایشات و واتسآپ کنید، اما اگر مشکل از قد هست، با نظر به سن ایشان، می‌توان ضمن استفاده از هورمون سوما، از شرایط محیطی مانند تغذیه و ورزشی مانند بسکتبال یا والیبال کمک گرفت.

فریده شاهنوش - - 1400/11/23-14:32 :  0      0

سلام من به صورت مادر زادی همولیز دارم که از همون ابتدا دچار کم خونی شدید و رزدی شدید هستم الان۳۴ ساله هستم واین ۳۴ سال به همین منوال گذشت و من مثل بیماران تالاسمی خون تزریق میکنم به خاطر تزریق مکرر دچار التهاب کبد و طحال شدم اما چیزی که بیشتر آراز دهنده اس برای من زردی شدیدی هست که دارم به خاطر سطح بالای بیلی روبین و انزیم های کبدی است این دارو برای شرایط من هم قابل استفاده است وموثر هست یا نه  
پاسخ : سلام در واتسآپ برنامه غذایی خدمت شما ارسال شد

زهرا موسوی - - 1400/12/05-23:05 :  0      0

با سلام. مادرم توده کیسه صفرا و انسداد مجرای صفراوی داشتند که بعد از باز کردن مجرا و برداشتن کیسه صفرا خوب شدند . مجددا دچار انسداد شدند استنت هم گذاشته شده آنزیم های کبد هم نرمال شدند ولی بیلی روبین همچنان بالاست و کم نمی شود .
پاسخ : سلام اگر مجاری صفراوی مشکل نداشته باشد، همچنین عملکرد کبد مناسب باشد، با ترکیب گیاهی و رژیم غذایی مناسب می‌توان بیلی‌روبین را نرمال کرد. مدارک رو واتسآپ کنید

س.م - - 1401/03/22-19:17 :  0      0

سلام پسرم ۷ سالشه و یکسال پیش آنزیمهای کبدش بسیار بالا رفت حدود ۳۰۰ براش بیماری ویلسون تشخیص دادن الان با مصرف دارو هنوز نرمال نشدن اما پایین تر امدن ولی کمی بیلی روبین توتال و دایرکت بالا رفته میشه راهنمایی بفرمایید چه کاری لازمه براش انجام بدم؟
پاسخ : سلام لطفا نتیجه آخرین آزمایش خون و سونوگرافی رو بفرست واتسآپ بنده.

مهرداد میرفردی - - 1401/04/20-17:16 :  0      0

سلام علیکم بنده 52ساله هستم الان مدت 40روز هست که گیج می‌رفتم در حال حاضر کمی بهتر از گذشته شدم باتوجه به انجام آزمایش جدید بیلی روبین کریکت 050شده البته هم تو چشمام زرد شده بود وهم تلو تلو می‌خوردم در هر حال ورزش وپیاده روی در هفته‌ای سه جلسه انجام میدهم وضمنا دارم عرقیات با طبع خنک هم مصرف میکنم همچنان نگران هستم آیا با دارو گیاهی وورزش کردن این مشکل که واقعا شادابی و سرحال بودن را ازم گرفته حل میشه لطفاً منتظر جواب پیام سبزتان هستم با تشکر
پاسخ : سلام ابتدا باید بررسی شود که چرا بیلی بالا رفته، سپس با یک رزیم غذایی مناسب درمان رو شروع کرد. چنانچه سایز کبد کوچک نشده باشد براحتی قابل درمان می‌باشد. لطفا مدارک رو واتسآپ کنید.

شاهد ..... - - 1401/05/05-23:52 :  2      0

من حدود هفت هشت سال پیش بخاطر شکستگی لگن بردنم بیمارستان قبل از اینکه ببرنم اتاق عمل ازم آزمایش گرفتن گفتن هپاتیت سی داری حالا از اون زمان دیگه دنبالش رو نگرفتم راستش هزینه ش رو ندارم الان حدود یکی دو ساله خیلی توانایی جسمیم افت کرده چهار قدم راه میرم باید زود بشینم خانه نشینم کرده اگر میشه یه راهنمایی بفرمایید ممنون میشم
پاسخ : سلام هزینه مهم نیست، لطفا جهت راهنمایی کامل در واتسآپ پیام بده. سلامت باشید

محمد رضا سمنانی - - 1401/05/20-12:28 :  1      0

سلام آقای دکتر .بنده ۱۰ سال مبتلا به کولیت بودم که ۴ساله که مجاری صفراوی من هم درگیر شده .البته الان کولیتم دوره خاموش هست.ولی درگیری کبد و مجاری دارم psc .چند وقت پیش هم عمل ercp انجام دادم. آنزیم بیلی روبین دایرکتم ۲ و توتال هم ۱ هست .میخواستم ببینم درمان گیاهی برای مجاری صفراوی وجود داره .ممنون میشم پاسخ دهید
پاسخ : سلام بله، لطفا مدارک و بفرست واتسآپ

لیلا شفیعی - - 1401/11/02-08:58 :  0      0

سلام من باردارم هفته ۳۵ بارداری هستم انزیزم های کبدم یکیش ۶۲ ویکیش ۹۹ بیلی روبین خونم یکیش ۲ خوردی ودیگری ۱ خوردی هست ایا راه درمانی برای من وجود دارد
پاسخ : سلام لطفا بدلیل بارداری تا پایان بارداری، از مصرف هرگونه دارویی، چه شیمیایی و چه گیاهی پرهیز فرمایید، فقط روزی یک لیوان دمنوش سبزی تازه جعفری میل بفرمائید، همچنین مصرف شیرینی‌ها، مخصوصا خرما و انواع شیره‌ها پرهیز نمایید. یک ماه بعد از زایمان، مجددا تست فاکتورهای کبد رو تکرار فرمائید، اگر همچنان سطح انزیم‌ها بالا بود، مدارک رو به واتسآپ یا ایتا ارسال بفرمائید.

اعظم مختاری - - 1401/11/06-20:28 :  0      0

سلام اقای دکتر پدر من به دنبال خوردن چند عدد اموکسی کلاو حدود چهل روزه کبدشون التهاب پیدا کرده انزیمها بالا رفت ولی الان پایین امده حال عمومیشون خوبه فقط بیلیروبینشون روی ۲۳ مونده و پایین نمیاد خارش شدید بدن دارن و کم خواب هم شدن راهنمایی میفرمایید
پاسخ : سلام نتیجه آزمایشات پدر شما رو دیدم، کبد ایشان از قبل مشکل داشته‌است، اما با مصرف آموکسی‌کلاو به مرحله بحرانی رسیده است، لطفا نتیجه سونوگرافی از کبد رو ارسال بفرمائید، که خدمت شما دارو و برنامه غذایی ارسال گردد.

امیر - - 1401/11/25-22:56 :  0      0

سلام دکتر جان وزنم 165 بود و مشکل پلاکت داشتم (110 بود) سونو کردم که مشخص شد سیروز دارم inr روی 1.39 بود دایرکت بیلی .55 بود الان 120 کیلو شدم و پلاکتم 86 , inr 1.34 ولی دایرکتم .59 شده ضمنا ast54 , alt41 بود که الان ast33 ,alt21 شده به نظر شما الان کاری میتونم انجام بدم ؟ میشه خوب شد ؟ ضمنا هیچ علامتی خارش یا ورم یا حواس پرتی نداشته و ندارم فقط دیابت کنترل نشده داشتم که الان با رژیم و ورزش میانگین سه ماه من 4.9 شده؟ دعاتون میکنم راهنمایی کنید.ممنون
پاسخ : سلام اگر کاهش هم‌زمان پلاکت با تغییر در فاکتورهای INR,PT و آلبومین بوده باشد، باید نگران بود. در ضمن نباید کاهش وزن بیشتر از ۳ کیلو در ماه داشته باشید، چون مناسب شرایط کنونی کبد شما نیست. لذا با رعایت رژیم ملایم+ ورزش متوسط+ مصرف برخی ترکیبات گیاهی مفید می‌توان به سلامت کبد کمک کرد. البته نتیجه فیبرواسکن خیلی مهم می‌باشد. لطفا مدارک رو در واتسآپ یا ایتا ارسال بفرمائید که راهنمایی دقیق‌تر انجام شود.

زری نصرتی - - 1401/12/01-09:13 :  0      0

سلام دکتر من کنسر برست با متاستاز به کبد و استخوان دارم حدود دو ماهه که بیلوروبین و آنزیمهای کبدم بالا هست و دکتر کفته استنت گذاری هم جواب نمیده آیا داروهای شما میتونه برای من کاری کنه در حال حاضر رنگ پوست و چشمم زرد نیست ولی خارش بدن دارم کم اشتها هستم واز غذا حالم بهم میخوره .
پاسخ : سلام اگر سن و این‌که می‌فرمودین آیا کمیوتراپی انجام شده یا خیر، دقیق راهنمایی می‌کردم، لطفا شرح حال کامل به همراه نتایج آزمایش خون و بفرست به ایتا یا تلگرام بنده.

سعی قرمانی - - 1401/12/02-01:51 :  1      0

سلام .پدرمن دو ساله درگیر سیروز کبدی بدلیل هپاتیتB,هستش با اینکه همه داروهاشو میخوره هر ماه آزمایش میگیریم تغییر نمیکنه در ضمن پلاکت خونش زیر 100هستش واز این بابت خیلی اذیت میشه وکلیه آنزیم های کبدی به شدت بالا هستن آیا راه درمان دیگری وجود دارد ممنون از لطفتون
پاسخ : سلام لطفا نتیجه آخرین آزمایش خون به همراه سونو بفرست به ایتا، واتساپ یا تلگرام بنده.

علیرضا موحدی - - 1401/12/05-19:34 :  2      0

زردی چشمم خیلی زیاده
پاسخ : سلام احتمالا بدلیل افزایش سطح بیلی‌روبین در خون باشد، لطفا اگر آزمایش خون انجام دادید، نتیجه آزمایش و به ایتا ارسال بفرمائید.

امیر روستایی - - 1402/06/31-11:27 :  0      0

سلام دکتر بچم ۶ ماهشه آزمایش متابولیک انجام دادیم SGOTزده شده H∆49 نگرانم میگن بالاس نظر شما رو میخواستم بدونم
پاسخ : سلام اگر سایر فاکتورهای مرتبط نرمال باشند، جای نگرانی نیست. اگر شیر خودتون استفاده می‌کند، رژیم غذایی رو اصلاح بفرمائید، اگر شیرخشک استفاده می‌کند، نوع شیرخشک رو عوض بفرمائید.

محمد الهیاری - - 1402/07/18-13:23 :  0      0

سلام وقت شما بخیر سطح بیلی روبین خونم اکثر اوقات 2.5 یا الان 3.1 هست چه کنم
پاسخ : سلام نتیجه آخرین آزمایش خون و بفرست به تلگرام ۰۹۳۵۷۵۸۳۱۷۹

علی رزمجوی - - 1402/07/30-17:28 :  1      0

پدرم کبدچرب گرید۲ دارن تشخیص سیروزصفرای اولیه داشتن
پاسخ : سلام سن پدرتون نفرمودید. کبد چرب که با یه رژیم غذایی ۳ ماهه برطرف خواهد شد. اما بابت psc لطفا مدارک و به تلگرام با شماره ۰۹۳۵۷۵۸۳۱۷۹ بفرست.

احمد حسنوند - - 1402/09/30-13:50 :  3      0

سلام من پارسال سونو که به خاطر کرونا بستری شده بودم سونو دادم گفتن کبدت چربه ولی امسال سونودگفت که کبدت چرب نیست ولی تو ازمایشا بیلی روبین خونم همیشه بالاس و بیلی روبین توتالم بالای ۲ هست و تو بعضی ازمایشا حدود ۳ هست و بیلی روبین دایرکت هم تو بعضی ازمایشات بالای یک هست خارش پوست بخصوص پوست سر دارم و سرم همش جوش میزنه ازمایشای sgot و sgpt همیشه خوبن و مشکلی ندارم .آیا مشکلات خارش و جوش پوست سر و صورتم که جدیدا باعث ریزش موهامم شده میتونه از بیلی روبین بالام باشه؟
پاسخ : سلام احتمالا سندروم ژیلبرت باشد، البته جوش‌های شما ربطی به بیلی‌رویین ندارد. لطفا آزمایشات رو از طریق تلگرام بفرست به شماره ۰۹۳۵۷۵۸۳۱۷۹

فرزانه باپیری - - 1402/11/04-01:53 :  3      1

سلام ببخشید من دوماه متوجه شدم دچارسیروزصفراوی شدم الان یک ماه پیش سنگ داشتم والان هم دارومصرف میکنم آنزیم میدم خیلی بالاست نمی‌دونم چکارکنم دکترگفته اگه اینجوری پیش بری بایدپیوندبشی؛ آیادرمان داره توروخداکمکم کنید خیلی خیلی نارحتم
پاسخ : سلام لطفا نتیجه آخرین آزمایشات‌+ سونوگرافی+فیبرواسکن رو بفرست به تلگرام (۰۹۳۵۷۵۸۳۱۷۹) بنده